Skip to content

5 e-commerce trends voor 2022

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Haal meer uit je webshop in 2022 met deze 5 e-commerce trends

In 2020 en 2021 is het consumentengedrag drastisch veranderd als gevolg van de pandemie. Ook op het gebied van E-commerce trends is er het nodige veranderd. De automatisering is verbeterd ten opzichte van de jaren ervoor, net als de kunstmatige intelligentie en Augmented Reality. Al deze veranderingen dwongen veel e-commercebedrijven over te schakelen naar een andere, nieuwe manier van zaken doen. Maar wat zijn de E-commerce trends van 2022? Met onderstaande 5 e-commerce trends haal jij meer uit je webshop in 2022.

E-commerce trend 1: gesproken zoekopdrachten (Voice Search)

Steeds meer consumenten zoeken via Voice Search. Het maakt niet uit waar je bent, je kunt tegenwoordig altijd informatie vinden via spraakgestuurde opdrachten. Met de komst van GoogleNow, Siri, Cortana en diverse thuisassistenten zoals Google Home, wordt zoeken via je stem steeds gemakkelijker. Dit heeft dan ook invloed op de winkel- en zoekresultaten.

Als webshophouder kun je jouw e-commercewebsite optimaliseren voor spraakgestuurde opdrachten. Zo kun je zoekwoorden en woordgroepen rangschikken die perfect passen bij de meest voorkomende spraakgestuurde opdrachten.

E-commerce trend 2: kunstmatige intelligentie (AI)

Kunstmatige intelligentie en machine learning zijn erg goed in het voorspellen van winkelgewoonten. Dit gebeurt op basis van winkel- en browsegeschiedenis. Artificial Intelligenge (AI) is een technologie die steeds populairder wordt, juist omdat het de koopervaring van consumenten naar een hoger niveau kan tillen.

Als je in de e-commerce werkzaam bent is het dus goed om te investeren in AI. Er zijn diverse systemen en software die kunnen helpen data en taken te automatiseren. Zeker een e-commerce trend om in 2022 in de gaten te houden!

E-commerce trend 3: gepersonaliseerde marketing en producten

Personalisatie is belangrijker dan ooit tevoren. Speel je in op het gedrag van de bezoeker? Dan is het mogelijk de website-ervaringen beter op hun wensen aan te laten sluiten. Je kunt bijvoorbeeld zojuist bekeken artikelen tonen op een pagina, maar het is ook mogelijk om verder te gaan dan dat. Met machine learning, slimme websitefuncties en online trackingstechnologieën kun je elke klant een op maat gemaakte én geïndividualiseerde ervaring bieden.

Je kunt er ook voor kiezen dat bezoekers producten kunnen personaliseren. Denk aan het veranderen van een kleur en het toevoegen van een eigen tekst. Personalisatie maakt de winkelervaring van klanten gemakkelijker, maar het versterkt ook de merkloyaliteit.

E-commerce trend 4: Augmented Reality

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van Augmented Reality en Virtual Reality om een potentiële koper tijd en moeite te besparen. Je ziet als consument natuurlijk het liefst hoe een product er in het echt uitziet en hoe het in jouw leven kan worden toegepast. Dit kan dankzij Augmented Reality. Aankopen kunnen worden gevisualiseerd, waardoor de klant alvast kan zien hoe een nieuwe bank, lamp of tafel in de woonkamer eruit gaat zien. Dit wordt ook wel visual e-commerce genoemd. Hoe je de ‘visual e-commerce trend’ kunt benutten? Je kunt bijvoorbeeld:

  • 360-graden afbeeldingen en/of video’s maken van producten
  • investeren in een visuele zoekfunctie waarmee klanten met een afbeelding een product kunnen zoeken
  • visuele winkeladvertenties maken op bijvoorbeeld Pinterest om verkeer naar de website te leiden
  • QR-tagging gebruiken om on- en offline inhoud te verbinden en te combineren
  • een interactieve 3D-visual of 3D-omgeving maken
  • de kwaliteit en laadsnelheid verbeteren door JPG of PNG om te zetten naar een WebP-indeling

E-commerce trend 5: social media om te verkopen

Social mediakanalen zijn centraal komen te staan in ons leven. Wie maakt er tegenwoordig geen gebruik van kanalen als TikTok, Facebook, Instagram en Pinterest? Haal meer uit je webshop in 2022 door meer gebruik te gaan maken van social media om te verkopen. Social media platforms evolueren om social commerce te vergemakkelijken, zodat gebruikers producten van retailers kunnen kopen zonder de desbetreffende app te verlaten.

Winkelen via social media gaat naar verwachting zeker toenemen in 2022. Het is dus handig om deze e-commerce trend van 2022 op de voet te volgen en gebruik te gaan maken van bijvoorbeeld Facebook- en Instagram Shopping.

Aan de slag met de e-commerce trends van 2022!

Wil jij in 2022 ook meer uit je webshop halen? Ga dan aan de slag met bovenstaande e-commerce trends. Heb je vragen over bovenstaande e-commerce trends of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier. We staan graag voor je klaar!