Skip to content

Socially not awkward: 9 tips voor succesvolle social media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Wil je echt onderscheidend zijn en impact maken met jouw social media strategie, maar heb je geen idee hoe? Hoe onderscheid jij je nou van al die andere bedrijven die hetzelfde proberen?

Wij begrijpen de problemen waar jij als bedrijf tegen aan loopt. Met deze 9 tips worden jouw social media accounts succesvoller dan ooit.

1. Publiceren

Zorg dat je met regelmaat berichten blijft publiceren. Je kunt natuurlijk in een keer al je berichten voor de hele week plaatsen. Verstandiger is het om elke dag een bericht rond hetzelfde tijdstip te plaatsen. In de meeste Social Media kun je berichten plannen. Dit maakt het regelmatig publiceren van social media berichten een stuk eenvoudiger.

Door met regelmaat berichten te publiceren breng je jouw producten of diensten onder de aandacht. Relevantie en timing is key. Als je de sociale wereld plat blijft gooien met de bedrijfskat zullen mensen dit snel zat zijn.

2. Hashtags

Maak op Instagram goed gebruik van Hashtags (Je weet wel, een hekkie #), maar ook hier geldt; not too much

Instagram hashtag
Uit onderzoek blijkt dat tussen de 4 en 5 Hashtags op Instagram voor de meeste interactie zorgt. Zie een Hashtag als een zoekwoord op Google. Klik maar eens op Hashtags die jij graag gebruikt en kijk maar eens wat er dan voor andere posts bij komen. Blijf wel consistent in je berichten door gebruik te maken van dezelfde woorden of woorden die met elkaar verband houden. 
3. Afwisseling 

Zorg voor afwisseling in je berichtvorming. Maak berichten over (nieuwe) producten of diensten en laat ook zien dat je menselijk bent. Geef je social account(s) eens mee aan een medewerker of laat een medewerker een leuke video maken van zichzelf. Hierdoor voelen consumenten zich sneller verbonden met je bedrijf.

Je kunt de afwisseling ook af laten hangen van het soort medium waarop je berichten plaatst. Zo kan het voor zakelijke doeleinden relevanter zijn om een serieuze Tone of Voice te gebruiken op LinkedIn en voor lichtere onderwerpen Instagram of Facebook in te zetten. Je zult merken dat de afwisseling zorgt voor binding met jouw publiek.

4. Herhaling 

Het klinkt wellicht vreemd, maar ook het herhalen van je berichten zorgt voor doeltreffende berichten. Je hoeft niet letterlijk een bericht te kopiëren, maar de kracht van de boodschap zit vaak in de herhaling. Door met enige regelmaat en variatie in frequentie berichten te plaatsen kun je bij een groter publiek opvallen. Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan bij de lancering van Converseon met een resultaat van meer dan 10.000 bezoekers.

klok op blauwe achtergrond
Let er wederom op dat het niet te is. Niemand wil 5 keer per dag een bericht voorbij zien komen over een feest dat pas over 3 maanden plaatsvindt. De kans is dan groter dat mensen jouw pagina gaan ontvolgen dan dat ze daadwerkelijk over gaan tot actie.
 
5. Interactie

Zorg voor interactie met je publiek. Relatief eenvoudig en absoluut van toegevoegde waarde bij het laten opvallen van je social media posts. Hoe je interactief kunt zijn met je publiek?

  1. Stel vragen wat ze van je bericht of blog vinden
  2. Vraag je volgers om je bericht te delen
  3. Kondig aan wat een vervolg is
  4. Geef antwoord op vragen
Je kunt op deze manier jouw product op een makkelijke manier finetunen. Volgt een nieuw persoon jouw pagina? Volg diegene dan terug, een klik en je hebt gelijk een klik. Makkelijk toch?
online interactie met de klant
6. Geduld 

Iets met dingen in een dag bouwen? Dit werkt ook niet voor jouw social accounts. Je publiek moet je leren kennen. Bovendien heeft Google even tijd nodig om je berichten te ranken voor SEO.

Heb geduld met aantallen volgers en interactie. Zet voor jezelf een content kalender uit (zie volgende tip) en volg deze. Ga zitten met een specialist en investeer in je kanalen!

7. Tone of voice 

Zorg er om te beginnen voor dat je berichten in goede en leesbare Nederlandse taal staan. Ben je zelf niet zo goed in het schrijven van teksten? Geen nood. Laat iemand je hierbij helpen. Let hierbij ook op het gebruik van interpunctie, twee hoofdletters achter elkaar kan al schreeuwend overkomen!! Schrijf de teksten bij je social post als een professional.

Vind ik leuk duimpje
8. Content kalender 

Content is een verzamelnaam voor informatie die jij met jouw bedrijf online deelt. Bij het maken van zo’n kalender ga jij dus (met je personeel) precies bedenken wat je wanneer online brengt. Zet hierbij alles op de kalender; van een blog tot een Instagram post en van thema’s tot seizoensaanbiedingen. Zo maak jij het voor jezelf overzichtelijk.

Wees ook hiermee weer geduldig, als iets niet zo goed aanslaat als gehoopt probeer je voor de volgende maand wat anders. Zo verveel jij jouw publiek in ieder geval niet.
weergave van wat influencer netwerk
9. Influencers 

Het gebruik van influencers kan nuttig zijn voor jouw merk. Er zijn diverse bekende Social Savvy’s die jouw merk kunnen ondersteunen en zorgen voor een snelle groei van je community. Zoek hierbij hulp van een bedrijf wat hier ervaring mee heeft en precies kan kijken welke influencer bij jouw bedrijf past.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × twee =