Skip to content

Account Based Marketing: dé manier om jouw ROI te verhogen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Verhoog jouw ROI met Account Based Marketing

Wist je dat Account Based Marketing de ideale manier is om jouw ROI te verhogen? En dat het nog meer voordelen biedt ten opzichte van een traditionele sales- en marketingaanpak? In deze blog leggen we je uit wat de voordelen zijn van account gebaseerde marketing, wat ROI is en wat je kunt doen om met ABM jouw ROI te verhogen. Wil je meer achtergrond informatie over wat ABM precies inhoudt en wat de verschillen zijn tussen Account Based Marketing en Inbound Marketing? Je leest het in deze blog.

Wat is Account Based Marketing?

Nog even in het kort: wat is Account Based Marketing? Met ABM voer je gerichte marketingacties uit voor een vooraf geselecteerde type klant. Marketing en sales werken met elkaar samen, wat het een zeer gerichte groeistrategie maakt. Met ABM creëer je een gepersonaliseerde ervaring voor accounts, door marketing- en verkoopfuncties op elkaar af te stemmen. Deze marketingstrategie past goed bij bedrijven die hoogwaardige producten of diensten verkopen aan andere bedrijven.

De voordelen van Account Based Marketing

ABM brengt veel voordelen met zich mee. Het is dus zeker een goed idee om deze marketingstrategie in te zetten. We zetten de voordelen voor je op een rijtje:

  • Sales en marketing hebben een gezamenlijk doel: het binnenhalen van een target account. Discussies over kwaliteit en kwantiteit van leads zijn verleden tijd.
  • De ROI kan met Account Based Marketing beter inzichtelijk worden gemaakt én worden verhoogd.
  • De verkoopcycli wordt verkort doordat er altijd rekening wordt gehouden met alle potentiële klanten. Door de prospects te voorzien van juiste informatie worden er gemakkelijker en sneller beslissingen genomen.
  • Er worden minder resources verspild doordat er met ABM meer gefocust wordt op de meest potentiële accounts. Accounts zonder potentie zullen hoogstwaarschijnlijk niet gaan converteren.
  • ABM zorgt voor een hogere relevantie. Door je te richten op specifieke accounts, kun je meer de diepte in gaan en je richten op de persoonlijke behoeften van jouw (potentiële) klant. Dit draagt bij aan een verbeterde customer experience.

Wat is ROI?

In deze blog gaan we dieper in op het verhogen van jouw ROI met Account Based Marketing. Maar wat is ROI eigenlijk? ROI is de afkorting voor Return On Investment, wat het rendement op een investering aangeeft. De verhouding weergeeft de winst die gegenereerd wordt op basis van het geïnvesteerde bedrag. Het wordt uitgedrukt in een percentage en meet de toegevoegde waarde ten opzichte van de gemaakte kosten. Een hoog ROI percentage, betekent een hoog rendement.

ROI verhogen met Account Based Marketing

Door het inzetten van account gebaseerde marketing, kun je dus jouw ROI aanzienlijk verhogen. Doordat je een persoonlijke aanpak inzet zorg je voor meer kwalitatieve leads, wat het aantal conversies verhoogt. Klinkt natuurlijk geweldig, maar hoe start je met het inzetten van ABM?

1. Het definiëren van kansrijke accounts
Allereerst is het belangrijk om kansrijke accounts te definiëren. Maak een lijst van potentiële klanten die je wilt omzetten in klanten. Wees kritisch, verzamel zoveel mogelijk data en breng de potentie van het bedrijf in kaart. Stel jezelf de volgende vragen: hoeveel medewerkers heeft het bedrijf? In welke branche is het bedrijf actief en hoe groot is de kans dat ze frequent iets van jou gaan kopen

2. Krijg inzicht in de beslissers binnen de organisatie
Als je de accounts hebt gedefinieerd, is het belangrijk om te kijken wie verantwoordelijk is binnen het bedrijf voor het maken van belangrijke beslissingen. Zoek uit op welke afdeling(en) deze beslissers werkzaam zijn. Je kunt ook een specifieke buyer persona maken dat gericht is op het specifieke account.

3. Maak relevante en gepersonaliseerde content
Wil je dat jouw Account Based Marketing aanpak effectief is? Maak dan relevante en gepersonaliseerde content. Identificeer de uitdagingen waar het potentiële account tegenaan loopt en biedt de gepersonaliseerde content aan. Dit kunnen whitepapers, infographics, blogs, video’s en natuurlijk de website zelf zijn.

4. Kies de juiste kanalen
Waar is jouw doelgroep het meest actief? Het is belangrijk dat je communiceert via de kanalen waar jouw potentiële account het meest actief is. Dit kan een mix zijn van social media, (online) advertenties, e-mail en offline kanalen.

5. Weet wanneer je content deelt via de gekozen kanalen
Timing is ontzettend belangrijk. Weet wanneer je content deelt via de kanalen. Zo blijf je scherp op de coördinatie van campagnes over verschillende kanalen. Blijf waardevol, relevant en voorkom een overvloed aan berichten.

6. Data meten en het optimaliseren van campagnes
Bij Account Based Marketing draait het om het analyseren en optimaliseren van vergaarde data. Meten is weten! Zorg dat je inzicht hebt in je lopende campagnes. Gebruik vervolgens A/B testen om de campagnes te optimaliseren.

Wil jij ook jouw ROI verhogen met ABM?

Als je de ROI van jouw website wilt verhogen, dan is nog één aspect zeer belangrijk: heb vooral geduld! Account gebaseerde marketing brengt sales- en hoogwaardige leads, maar het is een proces dat tijd vergt. Kan je wel wat hulp gebruiken met het inzetten van ABM of heb je nog vragen? Neem contact met ons op en we staan graag voor je klaar.