Skip to content

Account Based Marketing vs. Inbound Marketing

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Wat is het verschil en hoe vullen Account Based Marketing en Inbound Marketing elkaar aan?

Hoe fijn zou het zijn om bij je acquisitie van tevoren te weten op welke bedrijven gefocust moet worden en welke marketingstrategieën je het beste kunt toepassen? Het klinkt natuurlijk als een ultieme droom, welke kan uitkomen door de strategieën Account Based Marketing en Inbound Marketing samen te laten werken. Je hoeft dus zeker niet te kiezen voor alleen Account Based Marketing óf Inbound Marketing als tactiek: deze tactieken kunnen elkaar juist onwijs goed aanvullen.

 

Wat is Account Based Marketing?

Met Account Based Marketing (ABM) voer je gerichte marketingacties uit voor een vooraf geselecteerde type klant. Dit is een zeer gerichte groeistrategie waarbij marketing en sales met elkaar samenwerken. Je stemt met ABM namelijk verkoop- en marketingfuncties op elkaar af, om op deze manier een gepersonaliseerde ervaring voor accounts te creëren.

In deze strategie focus je je niet op één individuele koper, maar op een groep van gelijkgestemde kopers die benaderd worden als één account. Binnen dit account vallen potentiele klanten die gelijk zijn qua bijvoorbeeld omzetgrootte, branche of regio. Je richt je op de persoonlijke behoeften van jouw (potentiële) klant, waardoor de beslissingsmaker binnen het account zich persoonlijk aangesproken voelt met gepersonaliseerde content.

Account Based Marketing bestaat uit drie onderdelen:

  • Het identificeren van kansrijke accounts
  • Het uitvoeren van gerichte en (inhoudelijk) relevante marketingcampagnes op de juiste kanalen
  • En het monitoren en bijsturen van de acties

ABM past doorgaans goed bij bedrijven die hoogwaardige diensten of producten verkopen aan andere bedrijven (B2B). Met account gebaseerde marketing verkort je de verkoopcycli, kan je de ROI verhogen en verhoog je de kans op effectieve verkopen aan de meest waardevolle accounts. Hoe het vergelijkbaar is met Inbound Marketing? Hieronder lees je meer over Inbound Marketing.

Wat is Inbound Marketing?

Hoewel het bij Account Based Marketing vooral draait om een gerichte aanpak die inspeelt op de specifieke wensen en behoeften van een (potentiële) klant, werkt het met Inbound Marketing eigenlijk andersom. Inbound Marketing is een marketingstrategie waarbij jij ervoor zorgt dat klanten naar jou toekomen. Zodra Inbound Marketing op een juiste manier wordt uitgevoerd, kunnen er meer inkomsten gegenereerd worden zonder dat jij daar veel tijd in hoeft te steken.

Met Inbound Marketing gaat het om het creëren van waardevolle content (SEO-geoptimaliseerde inhoud). Hiermee worden relevante kopers naar jouw organisatie getrokken. Tijdens de zoektocht van kopers komen ze dankzij informatie op jouw website uit bij jouw dienst of product. De informatie geeft antwoord op hun vragen en kunnen eventuele problemen van bezoekers oplossen.
Vinden bezoekers jouw kennis, informatie en tips niet alleen interessesant, maar ook waardevol én zinvol? Dan zullen ze je blijven volgen en is er een grote kans dat ze zaken met jouw bedrijf gaan doen. Op deze manier maak je van anonieme bezoekers waardevolle leads en uiteindelijk klanten die bewust voor jouw organisatie kiezen.

Het verschil tussen Account Based Marketing en Inbound Marketing

Inbound Marketing en ABM lijken veel op elkaar. Met beide tactieken wordt er gefocust op het proberen aan te trekken van klanten, onder andere door op het juiste moment aanbieden van waardevolle content. Met ABM werk je samen met sales om te bepalen welke bedrijven graag worden binnengehaald, waarbij marketingcampagnes specifiek op deze accounts worden gericht. Met Inbound Marketing probeer je zoveel mogelijk organische leads te genereren door middel van relevante en SEO-geoptimaliseerde content, waarna het wordt overgedragen aan sales.

Het grootste verschil tussen Account Based Marketing en Inbound Marketing, is dus dat je je met Inbound Marketing richt op een grote groep personen, terwijl account gebaseerde gericht is op een specifiek type bedrijf. Maar wist je dat deze twee marketingstrategieën elkaar ook heel goed kunnen aanvullen?

Hoe vullen ABM en Inbound Marketing elkaar goed aan?

Account Based Marketing wordt gezien als een verkoopstrategie en Inbound Marketing als marketingstrategie. Toch kunnen ze allebei bestempeld worden als verkoopstrategie. Het is de ideale afstemming tussen sales en marketing. Door beide tactieken samen te laten werken, kun je de gehele strategie verbeteren.

Met Inbound Marketing werk je aan relevante inhoud, het opstellen van een publicatiestrategie en het optimaliseren van de vindbaarheid. Hierdoor trek je de juiste klanten aan die bij jou terechtkomen en antwoord krijgen op vragen of een oplossing voor een probleem. Vervolgens kun je deze basis aanvullen met account gebaseerde marketing. Dezelfde content en kanalen zijn te gebruiken voor Account Based Marketing, maar nu ga je dieper in op de wensen en behoeften van een specifieke klant.

Inbound Marketing helpt dus om de juiste klanten aan te trekken, terwijl ABM vervolgens helpt om het proces te versnellen en een waardevolle klantervaring te bieden.

Aan de slag!

Wil jij met een gerichte aanpak inspelen op de wensen en behoeften van een (potentiële) klant en de ROI verhogen en de conversie verbeteren? En wil je met Inbound Marketing de juiste klanten naar jou toe laten komen? Dan zijn ABM en Inbound Marketing enorm goede tactieken. Heb je vragen over deze marketingstrategieën of kunnen wij je ergens anders bij helpen? Neem contact op via onderstaand contactformulier. We staan graag voor je klaar!