Skip to content

B2B leadgeneratie trends voor content in 2021

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Als we iets hebben geleerd in 2020 is het dat we ons niet 100% kunnen indekken voor wat er gaat komen. Toch zijn er een aantal zaken waar we ons wel op kunnen voorbereiden voor 2021. We duiken de persoonlijke relaties in en natuurlijk blijft de techniek zich verder ontwikkelen. In deze blog delen we de leadgeneratie trends en kansen voor content in 2021, want met alleen december nog te gaan is het hoog tijd om je klaar te stomen voor het nieuwe jaar! 

Voordat je begint

Voordat je aan de slag gaat met het volgen van nieuwe leadgeneratie trends en kansen is het belangrijk om je huidige content te beoordelen op hun waarde. Vraag jezelf eens af:

  • Zijn je huidige blogs nog relevant en interessant? 
  • Mist er informatie of moet informatie aangepast worden? 
  • Is er content waar je op kunt voortborduren? 

We schreven eerder over het uitvoeren van een content audit: het proces waarin je systematisch de content van je website analyseert en beoordeelt. Met correcte, relevante en waardevolle content het nieuwe jaar ingaan is de sterkste start die je je kunt wensen voor krachtige content marketing. Een content audit is de manier om je hierop voor te bereiden. 
 

Leadgeneratie trends voor content in 2021

Goed, verder met de leadgeneratie trends en kansen voor content in 2021. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn twee aspecten die iedereen in 2021 moet omarmen om met eventuele veranderingen om te kunnen gaan. 

Desondanks zien we ontwikkelingen in content marketing en leadgeneratie die het waard zijn om aandacht te geven en ons op voor te bereiden, omdat ze het – vernieuwde – gedrag van consumenten blootleggen. Zoals we altijd zeggen: relevantie is key. En die relevantie draait allemaal om de behoefte van de consument. Time to get on board, zodat ook jij de behoefte van je publiek kunt vervullen!

In deze blog behandelen we de volgende leadgeneratie trends voor content: 

  • Inclusieve marketing
  • Sociaal bewuste content
  • Podcasts
  • Videomarketing

Inclusieve marketing

Door Covid-19 wordt de concurrentie om online aandacht van het publiek te krijgen steeds groter. Enkel de waarde van je product of dienst tonen is niet meer voldoende: inclusieve marketing – ook wel multiculturele marketing genoemd – is een must om boven de concurrentie uit te stijgen en van waarde te kunnen zijn voor jouw doelgroep. 

Inclusieve marketing houdt in dat marketingactiviteiten specifiek op maat gemaakt worden voor unieke identiteiten. Denk aan een lokale gemeenschap of een specifieke cultuur. In 2021 is het nog meer dan voorheen van belang om inzicht te krijgen in wat jouw doelgroep zoekt en waar het behoefte aan heeft. 

Het publiek verwacht meer dan een persoonlijke aanhef in een e-mail. Maak slim gebruik van liquid content om je content persoonlijk en relevant te maken. Het tonen van begrip voor hun unieke identiteit en het vervullen van unieke behoeften wordt belangrijker dan ooit. 

Sociaal bewuste content

Consumenten willen meer dan alleen een merk kopen. Als iets in de afgelopen periode wel duidelijk is geworden, is het dat mensen kopen van mensen. 

Naarmate er een grotere alledaagse verschuiving naar online komt, zijn mensen op zoek naar verbinding en relaties waarin dezelfde normen en waarden worden gedeeld. Hierdoor wordt er steeds meer verwacht dat bedrijven en organisaties zich publiekelijk uitdrukken en inzetten voor sociale kwesties. 

Wil je de relatie versterken met je publiek? Deel je standpunt over maatschappelijke onderwerpen als lokaal kopen, inclusiviteit, duurzaamheid en gelijkheid. Pas je content op zo een manier aan dat je standpunten gereflecteerd worden in je (online) uitingen. Probeer op deze manier de raakvlakken met je doelgroep te vinden en te benadrukken om de connectie aan te gaan en een waardevolle relatie op te bouwen. 

Podcasts

Podcasts zijn razend populair en in 2021 verwachten we een stijging die laat zien dat je wel moet meegaan in de trend! Er kan wat tijd in de voorbereiding zitten, maar de connectie die je terugkrijgt met je volgers is absoluut goud waard. 

Een belangrijk voordeel van podcasts is dat de gesproken tekst wordt omgezet in code door Google. Hierdoor wordt je ranking in de zoekmachines dus automatisch verbeterd. 

In korte fragmenten kun je verbinding vinden met je luisteraars die veel menselijker is dan via platte tekst op een scherm. Bovendien hoeft je publiek geen lange teksten te lezen, maar kunnen ze in korte fragmenten schatten aan waardevolle informatie ontvangen. Een absolute winner dus! 

Videomarketing

Er zit al een langere tijd groei in het gebruik maken van videomarketing. In 2021 kunnen we een verdere groei verwachten doordat we meer aan visuele storytelling gaan doen. Waar we voorheen bij elkaar over de vloer kwamen, is dat voorlopig nog even niet aan de orde. 

Toch de verbinding vinden met je publiek of klanten? Live video’s zijn ‘the next best thing’ door de live interactie die je aan kunt gaan met je volgers. Het is dé oplossing om met een groep mensen face-to-face interactie te hebben en te werken aan een zo persoonlijk mogelijke manier van communiceren. 

Heb je niet de middelen om een video van de meest hoogwaardige kwaliteit te filmen of editen? Geen zorgen, dat wordt echt niet van elk merk verwacht. Er kan zelfs een voordeel genoemd worden: de ouderwetse home video maakt je content zo menselijk en authentiek als maar kan. 

In een notendop

Als we een conclusie kunnen trekken uit deze leadgeneratie trends en kansen is het zonder meer dat we in 2021 een diepere kijk nemen in onze doelgroep. Deze wordt niet meer enkel gedefinieerd door een handjevol kenmerken als leeftijd, geslacht en woonplaats, maar mede door individuele identiteiten met normen en waarden. Via audio en video kunnen we onze doelgroepen bereiken om een diepere en meer waardevolle verbinding aan te gaan. Zie jij hierin kansen voor jouw organisatie of merk? 

Heb je hulp nodig met het formuleren van een content marketingstrategie? Of heb je hulp nodig bij het plannen van content uitingen in 2021? 

Download de contentkalender aan de rechterkant van de pagina of neem contact op via het onderstaande formulier. We helpen je graag verder!

Download hier jouw contentkalender voor 2021!