Skip to content

Conversie optimalisatie tips voor webshops

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Verhoog de conversie van je webshop met 9 tips

Het runnen van een webshop is fantastisch! Vooral als je veel bezoekers hebt. Maar wat nog veel leuker én interessanter is? Als deze bezoekers ook daadwerkelijk een product of dienst bij jou afnemen. Helaas maak je van een bezoeker niet zomaar een klant die converteert. Om dit te bereiken is het verstandig om de conversie van jouw webshop te optimaliseren. Conversie optimalisatie is voor veel bedrijven een lastig onderwerp. Want wat kun je eigenlijk doen om naast veel traffic, ook conversie te genereren? Op welke manier kun je je webshop zo aanpassen dat je betere resultaten behaalt? En hoe maak je van een bezoeker een klant? In deze blog vind je 9 conversie optimalisatie tips voor webshops.

 

Tip 1: zorg voor een goede basis en doe conversie optimalisatie testen
Iets wat erg belangrijk is als het gaat om conversie optimalisatie van een webshop, is het vergeten van je onderbuikgevoel. Als je écht aan de slag wilt gaan met CRO, dan is het goed om te focussen op feiten. Om de conversie van je webshop te optimaliseren moet je beslissingen maken op basis van data. Data die je vergaart door bijvoorbeeld het uitvoeren van A/B testen. Het principe van CRO is namelijk dat je aanpassingen doorvoert zodra je zeker weet dat dit gaat bijdragen. Wil je meer weten over wat conversie optimalisatie precies is en hoe je het kunt toepassen met behulp van diverse tests? Je leest het in deze blog.

Tip 2: optimaliseer het aankoopproces
Ga je aan de slag met het optimaliseren van de conversie van je webshop? Dan is het eerste waarmee je aan de slag kunt gaan het aankoopproces. Dit is het volledige proces vanaf het moment dat de bezoeker een product op het oog heeft tot aan de bevestigingsmail van de aankoop. Zorg dat alle linkjes en buttons werken: het is zonde om potentiële klanten te verliezen omdat de bestelknop niet goed werkt. Kijk ook kritisch naar de duur van het aankoopproces. Is het mogelijk om het proces in te korten? Kort het dan ook in. Moet er bijvoorbeeld een account aangemaakt worden voordat er besteld kan worden? Zorg er dan voor dat er ook besteld kan worden met alleen de mail- en adresgegevens. Neem obstakels weg en maak van een bezoeker een klant.

Tip 3: zorg voor een duidelijke navigatie
Bezoekers van jouw webshop moeten gemakkelijk de categorieën en producten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg er dus voor dat er een duidelijk en logisch navigatiemenu is. Het navigatiemenu moet weergeven welke categorieën er zijn en welke producten hierin staan. Nog een conversie optimalisatie tip voor webshops: zorg dat er een zoekbalk is. Veel bezoekers zoeken niet via een menu, maar voeren liever een zoekopdracht in.

Tip 4: plaats duidelijke call to action buttons
Eén van de conversie optimalisatie tips voor webshops, is het plaatsen van duidelijke CTA’s (call to actions). Wist je, dat gepersonaliseerde CTA-buttons het aantal kliks tot wel 40% kunnen verhogen? Plaats de button op een opvallende plek en doe vooraf een A/B test met twee varianten. Plaats de call to action button die het beste werkt en behaal een hoger conversiepercentage.

Tip 5: plaats het duurste product vooraan
Dit klinkt misschien gek: maar plaats het duurste product uit jouw assortiment vooraan. Wat dit te maken heeft met conversie optimalisatie? Het is een ankereffect. Doordat het duurste product vooraan staat, wordt de prijs onbewust opgeslagen. Hierdoor lijken andere producten voordeliger en is de bezoeker sneller in staat een aankoop te doen.

Tip 6: vul productinformatie aan en benoem voordelen
Unieke productteksten zijn erg belangrijk als het gaat om conversieoptimalisatie. Jouw producten worden waarschijnlijk ook in andere webshops of winkels verkocht en dus is het van belang dat jij je onderscheidt van anderen. De bezoeker leest natuurlijk altijd of het product aan de wensen of eisen voldoet. Zorg dus voor een uitgebreide productomschrijving en benoem niet alleen kenmerken, maar ook voordelen van he product. Kies een relevante titel, duidelijke tussenkoppen en omschrijf de belangrijkste functies van het product.

Tip 7: uitverkocht product? Vraag om een e-mailadres
Het kan weleens gebeuren dat een product is uitverkocht. Wil je de kans vergroten dat je het product alsnog verkoopt? Vraag dan om een e-mailadres. Hierdoor kun je de klant een geautomatiseerde e-mail sturen zodra het product weer op voorraad is en loop je minder snel klanten en dus omzet mis.

Tip 8: verlaten winkelmandje? Maak gebruik van retargetting
Hoe frustrerend is het als een bezoeker een product in het winkelmandje plaatst, maar vervolgens niet afrekent? Een achtergelaten winkelmandje is een veelvoorkomend probleem bij webshops. Laat het nu het geval zijn dat hier een oplossing voor is: retargetting (ook wel remarketing genoemd). Je kunt de conversie van jouw webshop optimaliseren door bezoekers te benaderen met specifieke advertenties. Deze advertenties kunnen ervoor zorgen dat ze terugkeren naar jouw webshop. Je kunt met goed ingestelde campagnes zelfs advertenties tonen met producten die de bezoeker heeft bekeken. Een erg belangrijk onderdeel tijdens het conversie optimalisatie proces.

Tip 9: plaats reviews van klanten op de website
Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw website betrouwbaar overkomt en dat de productinformatie de klant overtuigt om een product te kopen. Toch zijn er klanten die wat onzeker zijn en op zoek gaan naar extra informatie vóór ze een aankoop doen. Deze klant kan positief beïnvloed worden door enthousiaste meningen van andere klanten. Plaats daarom referenties op je website en overtuig de potentiële klant om tot kopen over te gaan.

Aan de slag met de conversie optimalisatie tips voor webshops!

Wil jij jouw webshop optimaliseren op basis van feiten en daardoor een hogere conversie behalen? Dan kun je deze conversie optimalisatie tips voor webshops goed toepassen. Heb je vragen over de conversie optimalisatie tips of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier. We staan graag voor je klaar!