Skip to content

Data driven marketing: de basis voor succesvolle online marketing

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Alles wat je moet weten over data driven marketing

Niet meer op je gevoel afgaan, maar op cijfers, feiten en data? Data driven marketing helpt je bij het onderbouwen van je keuzes in je online marketingstrategie! Je kunt verkregen data analyseren en een beter beeld krijgen van je bezoekers en (potentiële) klanten. Hierdoor krijg je de juiste inzichten, maak je betere keuzes en je zorgt ervoor dat je op het juiste moment de juiste boodschap kunt uitsturen.

Met data gedreven marketing baseer je marketinginspanningen op basis van data, niet op basis van onderbuikgevoel. In deze blog lees je meer over wat data driven marketing inhoudt en hoe het in zijn werk gaat.


Hoe werkt data driven marketing?

Bij marketing wordt er gekeken naar eerdere ervaringen, interviews en gevoel. Bij data gedreven marketing baseer je je keuzes echter alleen op feiten: verkregen data. Door je keuzes te baseren op verkregen data kun je gegevens verenigen, doelgroepen segmenteren en je klanten binden met gepersonaliseerde content. Oftewel: je verzamelt, analyseert en interpreteert gegevens van (potentiële) klanten en gebruikers om je marketingstrategie te verbeteren en hogere conversies te behalen.

Hoe kom je aan de benodigde data?

Ontzettend interessant natuurlijk, data driven marketing. Maar hoe kom je aan de benodigde data? Een erg belangrijke tool is Google Analytics. Je kunt de informatie die je verkrijgt gebruiken om campagnes en content af te stemmen op het gedrag van jouw doelgroep. In Google Analytics kun je onder andere zien hoe je website en campagnes presteren en welke pagina’s het beste converteren.

Het is belangrijk om van tevoren te weten wat je wilt weten (en meten). Zonder een concreet doel, heeft data gedreven marketing niet veel zin. Er is zoveel data! Verzamel je dit verkeerd, is het incompleet of wordt het niet op de juiste manier geanalyseerd? Dan wordt het erg lastig om de juiste conclusies te trekken

Voorbeelden van data driven marketing

Er zijn verschillende data gedreven marketingstrategieën. Hieronder lees je een aantal voorbeelden die jou op weg kunnen helpen om data driven marketing in te zetten.

E-mailmarketing en segmentatie

Maak onderscheid tussen je prospects (potentiële klanten) door te segmenteren. Hierdoor kun je jouw potentiële klanten voorzien van relevante content. Je bent daardoor niet alleen specifieker, ook kun je jouw doelgroep beter en op een persoonlijke manier aanspreken. Doordat je weet waar jouw potentiële klant naar op zoek is, kun je de juiste mails versturen en zo de conversie verhogen. Meer weten over hoe je marketingcampagnes kunt laten slagen? Je leest het in deze blog.

A/B testen

Een goed voorbeeld van data driven marketing, is het uitvoeren van A/B testen. Hiermee kun je uitzoeken wat werkt voor jouw doelgroep. Je kunt content, mailtjes, advertenties of volledige websites testen. Voer je een A/B test uit, dan test je twee varianten. Je laat 50% van de bezoekers variant A zien en 50% variant B. Op basis van de daaruit voortkomende data weet je wat beter werkt en zo kun je niet alleen de gebruikerservaring, maar ook de conversie optimaliseren.

Usability onderzoek

Met een usability onderzoek test je de gebruiksvriendelijkheid van digitale producten. Denk hierbij aan websites, webshops of apps. Deelnemers krijgen individuele opdrachten die uitgevoerd moeten worden, waarbij de gebruiksvriendelijkheid getest wordt. Je kunt hierdoor goed zien hoe jouw doelgroep zich gedraagt en deze inzichten kunnen leiden tot verbeteringen.

Online enquêtes

Data gedreven marketing inzetten en op een gemakkelijke manier tot inzichten komen? Dat kan met online enquêtes. Stel vragen aan jouw doelgroep, weet welke keuzes jouw doelgroep maakt en gebruik de inzichten om de ontwikkeling van je producten of je marketingactiviteiten te optimaliseren.

Customer journey analyse

Maak een customer journey inzichtelijk. Zo weet je hoe een klant een traject doorloopt en waar de pijnpunten en kansen liggen. Je brengt de ‘customer experience’ in kaart, van het eerste contactmoment tot de uiteindelijke verkoop. Je kunt iedere stap analyseren en waar nodig verbeteren.

Persoonlijke marketing

Marketing wordt persoonlijk met data driven marketing. De individuele behoefte van jouw bezoeker of (potentiële) klant komt centraal te staan. Denk aan een e-mail met een persoonlijke aanhef of een mailtje met cadeautje of kortingscode op de verjaardag van de ontvanger. Maar ook kun je gepersonaliseerde content op basis van eerdere aankopen tonen of plaatselijke nieuwsberichten sturen naar ontvangers die in deze regio wonen. Persoonlijke berichten met een leuke boodschap presteren over het algemeen beter dan een ‘standaard’ nieuwsbrief die een groot deel van de doelgroep niet aanspreekt. 


Zelf aan de slag met data driven marketing?

Wil jij ook de juiste keuzes maken op basis van feiten en verkregen data, in plaats van op basis van een gevoel? Ga aan de slag met data gedreven marketing! Heb je vragen of kunnen wij jou ergens bij helpen? Neem contact op via onderstaand contactformulier en we staan graag voor je klaar!