Skip to content

Data Driven Marketing op basis van een B2B customer journey

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

B2B customer journey: breng de klantreis in kaart

Data is één van de belangrijkste middelen die je nodig hebt om jouw bedrijf te laten groeien. Zo helpt data je bijvoorbeeld om de B2B customer journey in kaart te brengen, waardoor je jouw klant beter leert te begrijpen en je kunt inspelen op de behoeften van de klant. De vergaarde informatie kan ingezet worden om de marketinginspanningen te verbeteren. We noemen dit ook wel Data Driven Marketing.

Met vergaarde data kun je de customer journey in kaart brengen en op basis hiervan Data Driven Marketing doorvoeren. Zo helpt inzicht in de customer journey je bijvoorbeeld om kansen te signaleren om klantenrelaties uit te breiden, omdat je inzicht krijgt in waar cross-sell en upsell mogelijkheden liggen. In deze blog lees je meer over Data Driven Marketing op basis van een B2B customer journey.

Wat is een customer journey?

De term ‘customer journey’ komt je vast al bekend voor. Maar wat is het en waarom is het zo nuttig om de customer journey uit te werken? Een customer journey, of klantreis, is de reis die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst afneemt of bijvoorbeeld een contract tekent. Met customer journey mapping maak je de klantreis visueel: alle interacties en belevingen die een klant ervaart worden in kaart gebracht. Zie het als een soort routekaart die beschrijft hoe gebruikers vanaf moment één zich bewust worden van jouw bedrijf en merk, en welke interacties daarna plaatsvinden. De klantreis stopt niet direct na een aankoop, tenzij de klant helemaal vertrekt. Het is juist de bedoeling dat klanten ook klant blijven na een aankoop en voorstanders van jouw bedrijf of merk worden.

Waarom is de B2B customer journey zo belangrijk?

Als jouw marketingactiviteiten niet de gewenste resultaten opleveren, dan is het belangrijk om met data te achterhalen waar dit aan zou kunnen liggen. Zonder inzicht in je data is het namelijk erg lastig om te begrijpen hoe de klantreis eruitziet, hoe deze wordt ervaren, en waar de behoeften van klanten liggen in de verschillende fases van de klantreis.

Bloeiende bedrijven hebben een duidelijk beeld van de customer journey van hun klanten en gebruiken de gegevens om Data Driven Marketing door te voeren om hen beter van dienst te kunnen zijn. Door de B2B customer journey in kaart te brengen kun je beter inspelen op de behoeften van de klant, en is er een mogelijkheid om cross-sell en upsell mogelijkheden te creëren om de klantrelatie uit te breiden.

Lees ook: “Data Driven Marketing: de basis voor succesvolle online marketing”

Om optimaal in te kunnen spelen op de behoeften van de klant is het van belang om onderscheid te maken tussen verschillende fases in de customer journey.

De 5 fases van een customer journey

Een klantreis is te onderscheiden in vijf verschillende fases. Namelijk de oriënterende fase, de afwegingsfase, de aankoopfase, de gebruiksfase en de loyaliteitsfase. Hieronder worden de vijf fases kort toegelicht.

Oriëntatie
Iemand heeft een probleem en gaat hiervoor op zoek naar een oplossing. Regelmatig gebeurt dit via zoekmachines. Als jij een hoge positie hebt in Google, dan is de kans groot dat iemand met een probleem bij jouw bedrijf terechtkomt, hopend op een oplossing voor het probleem.

Afweging
Als degene met het probleem verschillende bedrijven in overweging neemt om het probleem op te lossen, dan is het erg belangrijk dat jij duidelijk kan maken waarom jouw bedrijf de allerbeste oplossing biedt. Jouw expertise, maar ook de algehele ervaring en reviews kunnen deze persoon overtuigen.

Aankoop
Yes, gelukt! De persoon kiest voor jouw bedrijf om zijn of haar probleem op te lossen. Zorg ervoor dat tijdens het aankoopproces, de klant zo min mogelijk obstakels ervaart. Zorg ervoor dat de klant gemakkelijk kan navigeren, de website snel laadt en de klant gemakkelijk contact op kan nemen bij vragen.

Gebruik
Zodra de aankoop is gedaan, wordt deze dienst of het product in gebruik genomen. Is de klant tevreden en is het probleem dankzij jouw dienst of product opgelost? Dan is er een kans dat de klant jouw bedrijf zal aanraden aan anderen of nog meer aankopen doet in de toekomst.

Loyaliteit
Het is vanaf nu aan jou om de vergaarde data te analyseren. Hoe was de reis van deze klant en wat kan beter in welke fase? Breng de customer journey in kaart en zorg ervoor dat de beleving van klanten wordt verbeterd zodat je meer loyaliteit krijgt. Dit zorgt ervoor dat je jezelf uiteindelijk kunt onderscheiden van concurrenten en je bedrijf winstgevender wordt.

De B2B klantreis in kaart brengen biedt veel mogelijkheden

Door de B2B customer journey goed in kaart te brengen, creëer je cross-sell en upsell kansen. Je kunt dus gemakkelijker klantrelaties uitbreiden. Het inwinnen van informatie helpt je bij het uitvoeren van Data Driven Marketing en kent dus vele voordelen. Andere voordelen van het in kaart brengen van de B2B customer journey, zijn: 

  • Je krijgt veel inzicht in de behoeften van de klant en je kunt hierop inspelen
  • Je kunt interactiemomenten identificeren
  • De potentie om te groeien neemt toe vanuit het perspectief van de klant
  • Je kunt de optimale klantbeleving verbeteren dankzij vergaarde informatie
  • Je krijgt inzicht in je eigen processen en weet hoe je deze kunt optimaliseren

Aan de slag!
Wil jij ook klantrelaties uitbreiden en cross- en upsell kansen creëren? Breng dan de customer journey in kaart. Kun je wel wat hulp gebruiken met het in kaart brengen van de klantreis of heb je andere vragen? Neem contact met ons op via onderstaand contactformulier en we helpen je graag!