Skip to content

De 5 essentiële stappen van een content audit

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

En hoe het je helpt om je marketingdoelstellingen te behalen.

De meeste ondernemers kennen het wel: het opstellen van marketingdoelstellingen. In een impuls creëren we sprankelende nieuwe content en zijn we er klaar voor om deze te verspreiden onder de doelgroep. Maar wat voor vervolg geven we aan het delen van deze content? Een content audit kan uitkomst bieden in de juiste opvolging. 

Een content audit: wat is het en wat kun je ermee?

Een content audit is het proces waarin je systematisch de content van je website analyseert en beoordeelt. Het doel van zo’n audit is om kansen en bedreigingen van je contentstrategie bloot te leggen en je marketingplan hierop aan te passen. 

Content creëren en delen heeft een doel. Maar hoe komen we erachter of de content dit doel ook bereikt? Door een content audit uit te voeren krijg je helder of jouw werkzaamheden bijdragen aan het behalen van je marketingdoelstellingen.    

In deze blog delen we 5 essentiële stappen hoe je een content audit kunt uitvoeren om de marketingdoelstellingen binnen jouw organisatie te behalen.   

Stap 1: Definieer je doelen  

Bepaal concrete doelstellingen voor je content audit. Een content audit kan een tijdrovende klus zijn. Het is belangrijk om heldere doelstellingen te definiëren, waardoor je jouw doel voor ogen houdt. Deze doelen kunnen per audit verschillen. 

We zetten verschillende voorbeelden van doelstellingen voor je op een rij. Wil je: 

  • de online uitstraling van je organisatie verbeteren? 
  • meer naamsbekendheid creëren? 
  • de SEO resultaten verbeteren?
  • de interactie met je doelgroep verhogen? 
  • of een hogere conversieratio? 

Wanneer je een duidelijke doelstelling hebt, is het ook belangrijk om vast te stellen welke statistieken (data) je kunt meten om de resultaten te beoordelen. Meet bijvoorbeeld bezoekersaantallen op je website (via organisch verkeer), het aantal websitebezoekers dat direct je pagina weer verlaat (bouncepercentages), of de interacties die bezoekers op je website vertonen (aantal bezochte pagina’s). 

Een andere optie is om conversiedoelen te bepalen waarmee je de Return on Investment (ROI) kunt meten.

Stap 2: Bepaal welk type content je gaat analyseren en beoordelen

Verzamel URL’s (links) op basis van onderwerp, auteur of andere categorieën die van toepassing zijn voor jouw audit. Dit kan variëren van blogs tot productomschrijvingen en van video’s tot PDF bestanden.   

Het verzamelen van je URL’s kan handmatig indien het een behapbaar aantal betreft. Mocht je echter te maken hebben met grote aantallen URL’s, dan kan het effectiever zijn om gespecialiseerde software in te zetten. Bekende online tools die je kunnen helpen bij een content audit zijn bijvoorbeeld SEMrush, HubSpot en Screaming Frog.     

Stap 3: Analyseer de data

Analyseer je data met de juiste tools zoals Google Analytics of specifieke content audit software. Het is belangrijk om een compleet beeld te krijgen van je metrics om te bepalen hoe je content presteert. 

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat bepaalde content veel verkeer genereert, maar dat de bestede tijd op de pagina erg kort is. Dit zou kunnen betekenen dat je bezoekers de content niet als relevant ervaren, waardoor ze snel wegklikken. Ook je bouncepercentage zal hierdoor hoog uitvallen. Probeer in dit soort situaties na te gaan waarom content niet goed presteert. Is de laadtijd van de pagina te lang, of zijn je titels wellicht misleidend? 

Lees ook:Hoe creëer je goede content?

Tijdens de analyse van je data beoordeel je elk stuk content dat in je content audit wordt meegenomen. Er zijn verschillende labels die je aan je content kunt meegeven: 

  • Houden: presteert je content goed? Is het nog steeds relevant? Dan is er geen noodzaak om deze content aan te passen. Content die vaak goed blijft presteren is bijvoorbeeld informatie vanuit je FAQ, klantcases of algemene bedrijfsinformatie.
  • Updaten: Presteert je content middelmatig? Probeer aan de hand van je data te achterhalen waar dit aan ligt. Wellicht is de informatie verouderd en moet die (deels) herschreven worden. Denk hierbij aan blogs waar statistieken in vermeld staan. Ook kan het zijn dat er een duidelijke Call To Action mist of dat titels meer moeten overtuigen. 
  • Verwijderen: Wanneer het niet mogelijk is om content aan te passen of het teveel tijd en energie kost om te verbeteren, kan het een optie zijn om deze content te verwijderen. Zo kun je content die gerelateerd is aan een specifiek (verlopen) evenement, oude campagnes en duplicate content beter verwijderen dan updaten of houden. 

Nu je content is onderverdeeld in verschillende categorieën is het zaak om deze op de juiste manier op te volgen. Hiervoor creëer je een actieplan zodat je ziet wat er met de content moet gebeuren.

Stap 4: Stel een actieplan op

In het actieplan worden de vervolgstappen opgenomen. Het dient uiteraard in lijn te zijn met je marketingdoelstellingen. Daarom is het belangrijk dat je de doelen uit stap 1 nogmaals bekijkt, voordat je voor elke URL een actie aanmaakt. Vervolgens prioriteer je de acties op basis van de doelen die je wilt behalen. 

Wil je bijvoorbeeld je SEO resultaten verbeteren? Dan kun je onderscheid maken tussen bijvoorbeeld deze taken:

  • Links toevoegen aan blogs en titels juist instellen. Deze actie vergt niet heel veel tijd, maar kan van grote invloed zijn op je prestaties. 
  • Het maken van een e-book. Deze actie kan veel tijd kosten en een e-book levert op zich niet altijd een grote verbetering aan je prestaties.

Door prioriteit te geven aan deze taken – waarbij de eerste taak hoger op je lijst moet komen te staan – zorg je ervoor dat je zo efficiënt en effectief mogelijk te werk gaat. 

Nadat je een prioriteitenlijst hebt opgesteld is het tijd om voor elke URL een actieplan op te stellen. Een aantal acties die binnen dit plan kunnen vallen zijn de volgende: 

  • Hergebruik content: combineer content door bijvoorbeeld verschillende blogs samen te voegen in een download of infographic.
  • Herschrijf content: heb je blogs die niet goed genoeg presteren, maar wel waardevolle en relevante informatie bevatten? Probeer deze content te herschrijven met nieuwe voorbeelden of tips.
  • Structureer je content: de technische kant van je content kan je helpen om beter te presteren. Zorg ervoor dat titels en meta-descriptions juist staan ingesteld. Zo kunnen gebruikers en zoekmachines jouw content beter beoordelen. 
  • Voeg Call To Actions toe of update deze: zijn je CTA’s nog up to date? Kloppen je aanbiedingen nog? Zorg dat je CTA’s op de juiste plek staan met de juiste actie om je aantal conversies te verhogen.
  • Voeg afbeeldingen en video’s toe: afbeeldingen en video’s maken je content aantrekkelijker. Bovendien is de kans groter dat je niet alleen via Google Search wordt gevonden, maar ook via Google Afbeeldingen. Video’s zorgen er daarnaast voor dat een bezoeker langer op je pagina blijft. Dit is gunstig voor de SEO-waarde van je pagina.

Stap 5: Pas je content marketingstrategie aan

Wanneer je een content audit uitvoert is het belangrijk om je langetermijndoelen in gedachte te houden. Door bij te houden welke successen je boekt en waar je nog kunt verbeteren, kun je je strategie hierop aanpassen. Zo bepaal je hoe je jouw doelgroep beter bereikt, hoe je beter gevonden kunt worden in zoekmachines en hoe je conversies verhoogt. 

Bekijk wat werkt voor jouw organisatie en welke capaciteit je beschikbaar hebt om content marketing uit te voeren. Afhankelijk van hoe snel de ontwikkelingen in jouw branche elkaar opvolgen, adviseren wij om ten minste 1 keer per kwartaal de data onder de loep te nemen. Werk je in een omgeving waarin ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, dan kan het zijn dat je vaker aanpassingen moet doorvoeren om je activiteiten te laten aansluiten bij de marketingdoelstellingen van jouw organisatie. Want onthoud: wat vandaag goed werkt, werkt niet per definitie de volgende dag.

Hulp nodig bij een content audit?

Wil je meer weten over hoe je een content audit uitvoert? Of loop je ergens tegenaan en zoek je een oplossing? Neem contact met ons op via onderstaand formulier. We kijken graag hoe we jou verder kunnen helpen.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − 8 =