Skip to content

De Do’s en Don’ts van zoekmachineoptimalisatie

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Wil je alles weten over zoekmachineoptimalisatie?

Wil je alles weten over zoekmachineoptimalisatie? Lees hier welke dingen je absoluut wel moet doen en welke je juist moet vermijden. In navolging van de 75 SEO-tips neem ik je mee naar de Do’s en Don’ts omtrent zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Wat je absoluut wel moet doen
Google heeft een aantal voorwaarden opgesteld waar jouw website aan moet voldoen om een hoge ranking te krijgen binnen de organische zoekresultaten:

  • Plaats je genoeg nieuwe en relevante content? Het Google-Panda-algoritme beoordeelt de inhoud van websites. Het algoritme straft websites met slechte content en beloont websites met goede content. Onthoud dus dat wat je schrijft relevant moet zijn voor de lezer, omdat de content dan ook relevant is.
  • Click Trough Rate (CTR); hoeveel bezoekers worden er vanuit de zoekmachine naar jouw website geleid? CTR geeft de verhouding weer tussen hoe vaak jouw advertentie getoond wordt en hoeveel keer daarop geklikt is. Hoe hoger deze ratio, des te beter jouw advertentie het gedaan heeft.
  • Is de website mobiel vriendelijk? Google wilt de gebruiker een zo optimaal mogelijke gebruikservaring bieden. Door jouw website responsive te maken zorg je dat content en knoppen zichtbaar zijn en dus gebruikt kunnen worden. Let er wel op dat de knoppen groot genoeg zijn en niet te dicht op elkaar staan. Om je conversie ook nog eens een boost te geven kun je vlakbij de duim een ‘gedockt’ bottom menu gebruiken. Het zijn een paar eenvoudige aanpassingen, en voegen waarde toe voor de mobiele versie van je website.
  • Hebben alle visuals een logische naamgeving en beschrijving? Voeg ze waar mogelijk toe. Indien je in het verleden veel visuals geplaatst hebt zonder beschrijving, focus je dan op de relevante visuals van meest bezochte pagina’s. Deze hebben zeer waarschijnlijk een hogere ranking.
  • Heb je de juiste zoekwoorden in de url’s en header tags? Omdat zowel bezoekers als crawlers dan weten waar de pagina over gaat, kun je hoger scoren. Een zoekwoordvriendelijke URL is één van de voorwaarden van Google om te bepalen of een pagina relevant is voor een bepaald zoekwoord.
  • Hoelang blijven bezoekers op jouw website? Hoe langer, hoe beter. De duur en aantal bekeken pagina’s zeggen iets over de relevantie van de website. Namelijk hoe langer het bezoek duurt, des te relevanter de content.
  • Laad de website snel genoeg? Snelle websites leveren niet alleen een positieve bijdrage aan de conversie, maar verbeteren ook de gebruikservaring. Want zeg nou eerlijk, ook jij houdt niet van wachten. Toch?
  • Heb je genoeg relevante inkomende en uitgaande links op jouw website? Hierbij geldt: kwaliteit boven kwantiteit! Het dient voor de bezoeker leesbaar te zijn. Ook voor het plaatsen van links geldt dat ze relevant moeten zijn, omdat ze moeten passen of een relatie moeten hebben met de website.
  • Beschikt jouw website over het robot.txt bestand? Zoekmachines maken gebruik van robot.txt bestand om te bepalen welke delen van jouw website de crawlers wel of niet mogen bezoeken.
  • Beschikt jouw website over xml-sitemap? Sitemap.xml wordt ook wel de landkaart van je website genoemd, omdat het een overzicht is van alle links op jouw website.
  • Maak je al gebruik van Voice Search? Steeds meer jongeren maken gebruik van zoeken via geluid/voice en het beluisteren van Podcasts. Door structured data (rich snippets) toe te voegen aan je website zal jouw site ook reageren op spraak. Een handige tool voor voice search is Answer the Public. Je vindt hier namelijk verschillende inzichten van elk willekeurige zoekopdracht.

Wat je zeker niet moet doen
Uiteraard zijn er ook een aantal zaken op te noemen die je moet vermijden omdat deze negatieve impact kunnen hebben op de organische zoekopdrachten van Google. Voor de onderstaande aspecten kan Google je bestraffen en je een zogeheten ‘penalty’ uitdelen. Dit heeft als gevolg dat posities kelderen binnen de organische zoekopdrachten.

Google
  • Maak geen gebruik van “cloaking”: Jouw website toont dan een andere pagina aan de Google-crawler dan aan jouw bezoekers, door bijvoorbeeld witte letters op een witte achtergrond te hebben.
  • Vermijd “Google bombing”: Het hebben van té veel keywords of links van een bepaald onderwerp op jouw pagina.
  • Dubbele en/of gekopieerde content: zorg er te allen tijde voor dat je je eigen teksten schrijft en bronnen vermeld.
  • Slechte kwaliteit links: de kwaliteit van een website kun je meten aan de hand van de Trust Ratio. Een score lager dan 0.5 duidt op een website van slechte kwaliteit. Het Google-Penguin-algoritme straft websites waar te veel links op staan van slechte kwaliteit.
  • Betaal niet voor links! De links die je koopt zijn vaak van zeer slechte kwaliteit.
  • Vermijd “thin content”: pagina’s die geen tot weinig waarde toevoegen aan de lezer.

Indien je hulp nodig hebt bij het instellen van de juiste zoekmachineoptimalisatie kun je ons altijd benaderen. Vond je dit een interessante blog? Laat een reactie achter, ik kom graag in contact met je!

1 Comment


Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − 2 =