Skip to content

Een sterke homepage creëer je zo

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

3 vragen die een sterke homepage moet beantwoorden

Een sterke homepage is een erg belangrijk onderdeel van jouw website. Het is vaak niet de pagina waarop mensen binnenkomen, maar dat is geen reden om deze pagina te verwaarlozen. Steek jij namelijk tijd in (online) marketing, waardoor gebruikers op jouw website terechtkomen? Dan is het natuurlijk zonde als jouw website, waaronder jouw homepage, niet in de smaak valt! Een sterke homepagina moet drie vragen beantwoorden:

  • Wie ben je en wat doe je?
  • Wat maakt jou beter dan je concurrentie?
  • Waarom moet ik jou inhuren en hoe geloofwaardig ben je?

Als jouw homepage antwoord kan geven op bovenstaande vragen, dan ben je al een heel eind op weg. Je biedt duidelijkheid, levert bewijs en je zet je bezoeker aan tot een specifieke actie. In deze blog lees je meer over de indeling van een sterke homepage, waardoor je altijd antwoord geeft op de drie belangrijkste vragen.

Waarom is het indelen van een homepage zo belangrijk?

Het is erg belangrijk om de homepage te voorzien van verschillende onderdelen. Denk aan een inleiding, je diensten en/of producten, informatie over jou en jouw onderneming, referenties en relevante afbeeldingen. Is de indeling van jouw homepagina goed en geef jij antwoord op de vragen van een bezoeker? Dan vergroot je de kans dat je van een bezoeker een klant maakt. Daarnaast geeft een sterke homepage een goede uitstraling aan jouw onderneming, waardoor je professioneel overkomt op een (potentiële) klant. Een goed functionerende, sterke homepagina zorgt tevens voor vertrouwen bij de bezoeker. Hieronder lees je meer over de onderdelen die terug moeten komen om een sterke homepage neer te zetten.

De inleiding van de homepage

Een sterke homepagina start met een krachtige inleiding. Dit is namelijk het allereerste wat een bezoeker ziet zodra hij of zij op jouw homepagina terechtkomt. Is de inleiding niet interessant? Dan is de kans groot dat de bezoeker de website verlaat. Binnen enkele seconden hebben mensen namelijk al een eerste indruk gevormd. Geef in de inleiding voorzichtig antwoord op de eerste vraag: “wie ben jij en wat doe je?”
Een goede inleiding van een homepage, bestaat uit:

  • Een header: laat de inleiding eruit springen door gebruik te maken van een afbeelding of een kleurvlak. Zorg ook dat direct jouw logo zichtbaar is, dit kan zorgen voor herkenning.
  • Een inleidende tekst: maak gebruik van een titel en een ondertitel. Vertel in een aantal zinnen wie je bent en wat je doet. Probeer hiermee echt de interesse van de bezoeker te wekken.
  • Een call-to-action (CTA): maak direct gebruik van een call-to-action. Dit kan bijvoorbeeld een button zijn met een link naar jouw producten en/of diensten of naar de contactpagina.

Omschrijf diensten en producten op de homepage

Vervolgens ga je dieper in op wat jij precies doet. Je wil bezoekers overtuigen om bij jou een product of dienst af te nemen, dus het is verstandig om producten en diensten kort en krachtig te benoemen. Schrijf een stukje over wat voor een producten en diensten je aanbiedt en plaats hier direct linkjes naar. Zorg dat het kort en bondig is, ook hier is het de bedoeling dat je de aandacht van de bezoeker vasthoudt.

Geef de bezoeker informatie over jou

Veel mensen hechten tegenwoordig veel waarde aan de persoon achter het bedrijf. De nieuwe generatie wil namelijk graag vooraf weten met wie ze te maken hebben, voordat ze een aankoop doen of een samenwerking aangaan. Maak jouw homepagina sterker door kort en krachtig te vertellen wie jij bent en waarom jij doet wat je doet. Maak de bezoeker nieuwsgierig en enthousiast en zorg dat je een link plaatst die verwijst naar de over-ons of over-mij pagina. Plaats ook altijd een foto van jezelf of het team op de website, zo wordt het persoonlijker en kunnen bezoekers een sterkere connectie met jou of het team vormen.

Laat merken waarom klanten voor jou moeten kiezen!

Een sterke homepage geeft antwoord op de vraag waarom jij beter bent dan jouw concurrenten en waarom bezoekers voor jou moeten kiezen. Laat dus ook zeker weten wat jouw expertise is. Benoem pijnpunten en vervolgens oplossingen die jij kunt bieden. Vertel wat het resultaat kan zijn als bezoekers voor jou kiezen. Om extra kracht bij te zetten, is het goed om referenties op de homepage te plaatsen. Bezoekers raken sneller overtuigd door positieve ervaringen van anderen te lezen. Met dit onderdeel creëer je geloofwaardigheid én laat je de bezoeker weten waarom ze jou moeten inhuren of voor jouw product moeten kiezen.

Maak gebruik van afbeeldingen en zorg voor een goede structuur

Een sterke homepage is voorzien van relevante content dat antwoord geeft op de vragen van bezoekers, maar let op dat het geen hele lap tekst wordt. Veel tekst op een pagina kan een bezoeker afschrikken. Zorg dat jouw homepage sterk, overzichtelijk én gebruiksvriendelijk is door afbeeldingen te plaatsen. Niet alleen ziet het er mooi uit, ook breekt het teksten op waardoor het fijner wegleest. Een goede structuur is ook zeer belangrijk. Maak gebruik van kleurvlakken of maak onderscheidt tussen de onderwerpen door gebruik te maken van scheidingslijnen of blokken.

Plaats een contactformulier op de homepagina

Een contactformulier hoort zeker thuis op een homepagina. Is iemand namelijk enthousiast na het lezen van jouw sterke homepage? Dan wil je natuurlijk dat diegene zo snel en gemakkelijk mogelijk contact met je op kan nemen. Plaats de contactgegevens niet bovenaan de homepagina, dan hebben bezoekers namelijk nog niet de kans gehad om meer over jou en jouw bedrijf te lezen. Plaats onderaan de pagina een contactformulier of zorg dat halverwege de pagina een pop-up verschijnt.

Aan de slag met een sterke homepage!

Wil jij ook een sterke homepage waarmee je antwoord geeft op de drie belangrijkste vragen van bezoekers? Waardoor jij de bezoekers kunt overtuigen? Dan kun je bovenstaande onderdelen op jouw homepagina plaatsen. Heb je vragen over hoe je het beste een sterke homepagina maakt of kun je wel wat hulp gebruiken met het opbouwen of verbouwen van jouw homepage? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier. We staan graag voor je klaar!