Skip to content

Google Ads optimalisaties die je helpen aan meer conversies

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Haal meer uit je marketingbudget met deze 4 concrete Google Ads optimalisaties

Als we iets hebben geleerd van de Coronacrisis, is het dat online geen keuze meer is. Door de coronacrisis zijn veel bedrijven anders gaan handelen. Waar voorheen thuiswerken voor veel werkgevers een ‘no-go’ was, is het voor veel sectoren nu de enige oplossing. Deze ingrijpende verandering kan zorgen voor extra druk op jouw online marketingstrategie, omdat er meer resultaat uit online activiteiten gehaald moet worden. Door jouw marketingbudget efficiënt te gebruiken voorkom je dat je omzet terugloopt. Om je te helpen deel ik 4 concrete Google Ads optimalisaties die jouw Google Ads account verbeteren zodat de schoorsteen blijft roken.

1. Verbeter de kwaliteitsscores van zoektermen

Een belangrijke Google Ads optimalisatie is het verbeteren van de kwaliteitsscores van je zoektermen. Google Ads beoordeelt alle zoektermen waarop je adverteert op relevantie. Ze beoordelen dit, net als op school, met een soort rapportcijfer tussen de 1 en 10. Hoe hoger deze kwaliteitsscore is, hoe minder je betaalt per klik om bovenaan te komen in Google. De kwaliteitsscore van elk zoekwoord kun je in Google Ads zien door bij de zoekwoorden de kolom ‘Kwaliteitsscore’ toe te voegen:

Ads1 1
Ads2

Je kunt de kwaliteitsscore verhogen op de volgende manieren:

  • Zorg ervoor dat het zoekwoord, de advertentie en de landingspagina naadloos op elkaar aansluiten. Google meet namelijk het gedrag op de landingspagina waar je bezoekers naartoe stuurt. Wanneer een gebruiker direct na het bekijken van je landingspagina de website weer verlaat, is dit een negatief signaal voor Google. Dit zorgt voor een lagere kwaliteitsscore
  • Zorg ervoor dat je website snel laadt. Het liefst onder de 2 seconden. Je kunt dit onder andere verbeteren met een stabiele hosting.
  • Laat je zoektermen terugkomen in je advertentieteksten
  • Zet je biedingen hoger in het begin. Begin je met een te laag CPC-bod, dan is de positie en daarmee de CTR (Click-Through Rate) van het zoekwoord dermate laag dat het een negatieve invloed heeft op de kwaliteitsscore.
  • Pauzeer zoektermen en advertenties met een lage CTR
  • Werk met keyword insertion. Wanneer een bezoeker een van de zoekwoorden in een zoekopdracht gebruikt, vervangt Google Ads de tekst automatisch door het zoekwoord wat de bezoeker heeft ingevoerd.
  • Gebruik aantrekkelijke advertentieteksten. Je vergroot hiermee de kans op een hogere CTR.

2. Zorg voor een goede campagnestructuur.

Een van de belangrijkste voorwaarden om te converteren is het optimaliseren van de campagnestructuur. Voordat je begint met het bouwen van Google Ads-campagnes is het dan ook essentieel om hier goed over na te denken. Een zoekwoordonderzoek helpt hierbij. Het doel is zo relevant mogelijke campagnes en advertentiegroepen te creëren.

Een goed startpunt is over het algemeen de structuur van je huidige website. Zorg dat je niet te algemene campagnes aanmaakt en dat je het budget efficiënt kunt verdelen over de campagnes. Let op: In Google Ads kun je het dagbudget alleen op campagne niveau bepalen. Hieronder een voorbeeld van de campagne structuur:

ads 1

3. Gebruik verschillende type zoektermen.

Als je gaat adverteren via Google Ads kun je meerdere type zoektermen gebruiken. Het is slim om verschillende zoektypen per advertentiegroep te gebruiken. Zo houd je controle over de kosten. Je wilt namelijk dat je advertentiebudget wordt gespendeerd aan de zoektermen die geld opleveren. Je kunt adverteren in Google Ads op 4 verschillende zoektypen:

zoektypen Google ads

4. Zorg voor een optimale ervaring op de landingspagina.

Als je een betaalde bezoeker naar je website stuurt, dan doe je dat vaak met een bepaald doel. Het is belangrijk dat de landingspagina slim is ingericht.

Let bijvoorbeeld op de volgende conversie optimalisatie aandachtsgebieden:

  • Worden de call-to-actions altijd boven de vouw getoond?
  • Begrijpt een bezoeker wat hij/zij kan doen op de pagina?
  • Is de tekst leesbaar? En is de tekst ook logisch opgebouwd?
  • Is de pagina responsive? Dus werkt hij ook goed op mobiel en tablet?
  • Spoort de site aan tot actie? Of is het een alleen een pagina vol met informatie.
  • Heeft de pagina een duidelijke navigatie? En begrijpen bezoekers wat er gebeurt als je bijvoorbeeld ergens op klikt?
  • Gebruik je duidelijk product foto’s of afbeeldingen? Gebruik bij voorkeur eigen beeldmateriaal, dus geen stockfoto’s.

Let’s go, nu zelf aan de slag met Google Ads optimalisaties!

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel meer inzichten gekregen. Heb je vragen of hulp nodig bij je Google Ads optimalisaties? Of wil je het liever gewoon uitbesteden? Vul hieronder het formulier in of neem contact op via 0294 267984. We helpen je graag verder!