Skip to content

Haal meer rendement uit je marketingbudget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

En vergroot je naamsbekendheid én de kans op meer klanten en omzet

Ben jij benieuwd hoe je meer rendement uit je marketingbudget kunt halen? Dan ben je zeker niet de enige! Er zijn zoveel kanalen om je geld aan uit te geven en zoveel manieren om je marketingbudget te besteden, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Waaraan kun jij je marketingbudget besteden om daarmee je naamsbekendheid te vergroten? En waarin investeer je om de kans op meer klanten (en dus meer omzet) te vergroten? Hieronder lees je hoe je meer rendement uit je marketingbudget kunt halen. 

Lange termijn klantrelaties

Focus jij je vooral op het genereren van nieuwe klanten, of houd jij je ook bezig met het onderhouden van bestaande klanten? Om meer uit je marketingbudget te halen, is het verstandig om in te zetten op het onderhouden van lange termijn klantrelaties. Niet alleen is het erg leuk om te weten hoe klanten jouw product of dienst hebben ervaren, ook zorgt een goede ervaring van bestaande klanten ervoor dat er mond-tot-mond reclame wordt gemaakt. Investeer in lange termijn klantrelaties en je haalt meer rendement uit je marketingbudget.

Google Ads optimaliseren

Om jouw marketingbudget efficiënter in te zetten, kun je Google Ads optimaliseren.
Met goede Google Ads campagnes ben je sneller zichtbaar in de zoekmachine en bereik je meer potentiële klanten. Het zichtbaar worden in de zoekmachines door middel van betaalde campagnes, heet ook wel SEA (Search Engine Advertising). Je kunt zelf Google Ads campagnes optimaliseren, maar je kunt er ook voor kiezen om het uit te besteden. 

Lees ook: “Google Ads optimalisaties die je helpen aan meer conversies”

Zorg voor sterke landingspagina’s

Betaalde bezoekers worden met een bepaald doel naar jouw website gestuurd. Daarom is het erg belangrijk dat jouw landingspagina’s goed zijn ingericht. Wordt er op de landingspagina gebruik gemaakt van call-to-actions? Is het duidelijk waarvoor de bezoeker op de pagina terecht kan? Ook moeten de teksten duidelijk en goed leesbaar zijn en is het van belang dat de pagina responsive is en werkt op zowel een mobiel als een tablet. 

Voldoet jouw landingspagina onder andere aan bovenstaande punten? Dan draagt dit zeker bij aan het efficiënter inzetten van jouw marketingbudget.

Richt je op conversie optimalisatie

Wil je meer rendement uit je marketingbudget halen? Dan kun je jouw website optimaliseren. Doe allereerst een onderzoek: wat zijn de problemen, waar haken bezoekers af? Is jouw website wel gebruiksvriendelijk?

Verzamel inzichten en bedenk vervolgens oplossingen voor de problemen waar je tegenaan loopt. Pas buttons aan, wijzig call-to-actions en gebruik bijvoorbeeld andere kleuren, beelden en/of teksten. Wil je testen wat het beste werkt? Dan kun je A/B testen of multivariatie testen uitvoeren. Voer veranderingen door nadat duidelijk is geworden wat het beste werkt en haal meer opbrengsten uit hetzelfde aantal bezoekers. Door te focussen op CRO creëer je namelijk meer leads en klanten én haal je meer rendement uit hetzelfde marketingbudget. Win-winsituatie!

Vergelijk resultaten met hetzelfde marketingbudget

Wil je de ROI (Return On Investment) van een kanaal kunnen bepalen? Dan is het handig om een tijdje met hetzelfde marketingbudget te werken. Pas tijdens deze periode het moment van publiceren aan en bepaal de ‘sweet spot’: de unieke insteek die focus en richting geeft aan jouw content. Je kunt dit toepassen op verschillende kanalen, namelijk tijdens het adverteren, bij het bloggen en op social mediakanalen. Bij het adverteren kun je op ieder platform met hetzelfde budget beginnen. Zo zie je welke advertentie uiteindelijk het meeste oplevert. Stel overal hetzelfde doel en meet dezelfde resultaten over verschillende kanalen.

Vind je het lastig om te bepalen op welke dag of tijdstip je de meeste mensen bereikt? Blog verschillende periodes op dezelfde dagen en tijdstippen en meet de resultaten van diverse publicatiemomenten. Zo weet je uiteindelijk heel goed welke dagen en tijden wel werken, maar vooral ook welke niet.

Aan de slag!

Wil jij meer rendement uit jouw marketingbudget halen? Dan kun je bovenstaande tips toepassen. Weet je niet zo goed hoe je je kunt focussen op lange termijn klantrelaties, CRO, Google Ads en het maken van goede landingspagina’s? Dan helpen wij jou daar graag bij. Neem contact met ons op en haal meer rendement uit jouw marketingbudget!