Skip to content

Hoe creëer je goede content?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Het bedenken van goede content vinden veel mensen lastig. Wij krijgen vaak vragen over hoe je start met het schrijven van een blog of over hoe je krachtige content schrijft. Wellicht herken je het wel… Ben je vaak op het moment dat je iets wilt posten inspiratieloos of ben je bang dat je te veel of juist te weinig post.

Hoe schrijf je nou goede en nuttige berichten zonder dat je jouw publiek verveelt? Speciaal voor jou in 5 stappen hoe je krachtige content plaatst als een professional!
1. Kies de juiste kanalen

Bij het gebruiken van Social Media kanalen houd je in ogenschouw welk kanaal je voor welk doeleinde gebruikt. Op Instagram plaats je geen lange berichten en op Facebook juist geen al te korte berichten. Kijk goed wat elk kanaal sterk maakt en speel hier met je boodschap slim op in. Bepaal met je collega’s op welke kanalen jullie wel en niet actief willen zijn als bedrijf. Misschien willen jullie wel video’s delen met de wereld en maak je een Youtube-account of Vimeo-account aan. Alles is wat dat betreft mogelijk, als je er maar goed over na denkt waar je welk medium voor gebruikt.

blog
2. Bepaal budget om online te knallen 

Via diverse Social Media kanalen kun je ook betalen om berichten te laten plaatsen. Je kunt zonder budget uiteraard ook ver komen, maar met wat extra investering is je bereik net even wat groter. Overleg dus binnen het bedrijf of er budget vrij gemaakt kan worden om in sociale media te steken. Bedenk er altijd bij welk resultaat je uit je berichten wilt halen om het rendabel te maken.

Als je uit betaalde campagnes niet wijzer wordt kan je er altijd nog een expert bij halen. Heb je er wel eens aan gedacht om een training te volgen of een tijdelijke kracht in te huren?

3. Zorg voor relevante inhoud

Als de juiste kanalen zijn gekozen en je een budget hebt vastgesteld (of niet), kan je gaan brainstormen over de inhoud van je content. Wat wil jij aan jouw volger vertellen? Er zijn verschillende manieren om relevante content aan jouw volgers te leveren. Je kunt kiezen voor berichten met daarin artikelen of diensten die jij verkoopt, maar je kunt ook veelal informatief posten. Met informatieve berichten kan jij jouw volgers echt helpen met tips van de expert, want ja, dat ben jij! Deel successen die jij met jouw bedrijf hebt gehad en haal er mooie en goede voorbeelden bij waarin jouw bedrijf anderen heeft geholpen. Anderen geloven wat andere mensen zeggen, dus maak gebruik van jouw peer-netwerk.

Zorg er daarnaast bij de frequentie van de berichten plaatsen in ieder geval voor dat je relevant bent en blijft. Liever 1 hele goede post per week dan elke dag een middelmatige update. Vertel de mensen iets waar ze iets aan hebben. Een handige tool hiervoor is Answer-the-public. Deze tool biedt inzicht in trends rondom een bepaald thema en geeft je waardevolle inspiratie voor content.

Relevant zijn is in 2019 een van de belangrijkste trends voor content, aangezien de interactie (liken, delen & reageren) op social media terugloopt. Door de hoeveelheid informatie is men veel meer gaan filteren en moet je er dus met de inhoud van je berichten boven uit steken.

Ook de Social media platformen zoals Facebook en LinkedIn hebben hun algoritme hierop aangepast. Post die links bevatten worden minder vaak getoond dan post zonder links. Dit komt doordat ze graag de bezoekers op het platform willen houden. Beantwoord daarom vragen, inspireer mensen en geef tips.

4. Online en Offline actief zijn

Waar de interactie op social media wat terugloopt, nemen het aantal papa-dag-vriendelijke koffietentjes en andere sociale ontmoetingsplekken toe. Er is behoefte aan een goede balans tussen online en offline zijn. Zorg er met jouw bedrijf dus voor dat dit mogelijk is. Nodig mensen uit voor een open dag, geef een lezing of houd eens een vrijmibo met de andere bedrijven uit de buurt. Koppel zo’n dag(deel) weer aan je online content en plan dit allemaal goed in om te zorgen voor een sterke band met jouw community en (potentiële) klant! 

5. Maak een contentkalender

Nu alle stappen behandeld zijn kan jij met jouw bedrijf aan de slag. Ga per periode, bijvoorbeeld per kwartaal, brainstormen over wat jij met jouw bedrijf gaat posten en wanneer. Neem alle vorige stappen mee in je keuzes. Ga eventueel met een groepje brainstormen en bedenk wat interessant is om te posten. Houd hierbij rekening met (seizoens-)thema’s van een maand. Werk je bij een kledingbedrijf, dan kan een thema bijvoorbeeld zomerkleding zijn. Tussendoor kan je een post plaatsen over een bepaalde beurs, een nieuwe vacature of een mooie mijlpaal. Een thema en vooruit plannen geeft naast deze “losse” post body aan je social mediakanalen. Met vooruit plannen houd je ook nog eens rekening met deze losse gebeurtenissen.

Duidelijke en heldere berichten zijn onmisbaar voor elke organisatie. Heb jij met jouw bedrijf al een duidelijke en werkende content kalender? Weet jij hoe je met een duidelijk verhaal nieuwe klanten aan je kunt binden? Ook over het distribueren van content komen constant nieuwe onderwerpen aan bod. Zo leer ik ook elke dag nieuwe dingen.

 

Vond je dit artikel interessant? Of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat hieronder een reactie achter. Ik kom graag met je in contact! 

Heb je vragen, aanvullingen of feedback? Laat hieronder je reactie achter


Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 + 13 =

Geschreven door:

Ruben Sikkema

Ruben Sikkema

Al vanaf het begin onderdeel van de Converseon familie. Ruben denkt graag mee met de klant om zo elke klant tot een hoger niveau te brengen. Een groot liefhebber van voetbal, geïnteresseerd in de Spaanse cultuur en met een hele diverse smaak in muziek.

Gerelateerde blogs

Onze diensten