Skip to content

Hoe Cross Channel Personalisatie hogere conversies oplevert

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Personalisatie is key
We schrijven het vaker: personalisatie is key in marketing. Je kunt personalisatie op diverse manieren toepassen, zo ook in cross channel marketing. Er zijn zoveel verschillende soorten apparaten die consumenten tot hun beschikking hebben, met daarop weer veel verschillende soorten kanalen, dat de mogelijkheden om cross channel personalisatie toe te passen eindeloos zijn. 

Wat is Cross Channel Marketing?
Cross Channel Marketing houdt in dat een consument via verschillende kanalen bediend wordt. De verschillende marketingkanalen zijn direct op elkaar afgestemd. Cross channel marketing is hierdoor op zichzelf al een persoonlijker vorm van marketing, omdat de klant in deze strategie centraal staat. 

Waar bij multi channel marketing het doel is om jouw boodschap via zoveel mogelijk kanalen bekend te maken bij de doelgroep (en daarmee jouw organisatie centraal staat), gaat het er bij cross channel marketing om je klant te traceren terwijl hij of zij van het ene kanaal schakelt naar het andere. 

Wat is Cross Channel Personalisatie?
Cross Channel Personalisatie is de gepersonaliseerde vorm van Cross Channel Marketing. Iedere boodschap via het geselecteerde kanaal is nog meer gericht op het individu.  

Het onderscheid met Cross Channel Marketing zit in de intentie. Bij Cross Channel Marketing gaat het er puur om dat je de klant traceert terwijl er tussen kanalen wordt geschakeld en dat je op deze manier via het juiste kanaal een boodschap probeert over te brengen. Bij Cross Channel Personalisatie zit de intentie in de relevantie voor de ontvanger van die boodschap. Deze personalisatie dient op elk kanaal toegepast te worden. Je zult zien dat wanneer je Cross Channel Personalisatie op de juiste manier inzet, je meer binding zult krijgen met je doelgroep, je SEO waarde omhoog gaat en je hogere conversies zult halen.

Relevant zijn is dus essentieel, omdat je op het juiste moment de juiste boodschap moet overbrengen, via het juiste kanaal.  Bekijk waar jouw doelgroep actief is, en via welk kanaal welke beslissingen worden gemaakt. Zo kun je effectief op verschillende manieren met je doelgroep in contact komen. 

Om deze gegevens inzichtelijk te krijgen, kun je het See-Do-Think-Care-model van Google aanhouden. Het model geeft vier verschillende fases weer waarin een (potentiële) klant zich kan bevinden, met de bijbehorende intenties. Per fase kunnen indien nodig het marketingkanaal en de boodschap aangepast worden indien nodig. Naarmate iemand verder de funnel inrolt, is de kans groot dat andere communicatie gewenst is. Denk bijvoorbeeld aan social media voor oriëntatie, de website voor reviews en e-mail of chatbots voor contact. Zoeken geïnteresseerden via organische of paid kanalen?   
 

Wanneer je de customer journey van je klant in beeld hebt, kun je cross channel personalisatie effectief inzetten. Uiteindelijk leidt het tot meer binding met je doelgroep en klanten, hogere conversies en daardoor een beter resultaat. 

Aan de hand van een aantal voorbeelden laten we je hieronder zien wat de mogelijkheden zijn van cross channel personalisatie.

Bron: CustomerTalk

Remarketing en retargeting
Door verschillende kanalen in te zetten zorg je ervoor dat je zeker weet dat je jouw doelgroep bereikt met de juiste boodschap. Ook zorg je ervoor dat je de awareness voor jouw organisatie/product vergroot. 

  • Laat specifieke producten nogmaals zien via verschillende kanalen. Wanneer iemand bijvoorbeeld een aanbieding heeft gezien, kun je dezelfde aanbieding nogmaals laten zien op social media (retargeting). Vervolgens stuur je een actiecode op via de mail (remarketing).
  • Wanneer een lead langer nodig heeft om een beslissing te nemen of simpelweg nog geen tijd heeft gehad om de aankoop te doen, kun je op een later tijdstip beslissen om weer naar voren te komen. Als iemand bijvoorbeeld tijdens zijn werk een aanbieding op jouw website voorbij heeft zien komen, maar geen mogelijkheid heeft gehad om de aankoop te doen, kun je diegene later op de dag retargeten.

Wanneer deze lead dezelfde aanbieding nogmaals tegenkomt op andere media is er een grotere kans dat deze alsnog converteert doordat hij nu wel de tijd heeft om op de aanbieding in te gaan.

Herinner je leads aan een call to action via e-mailmarketing
Krijg je wel eens herinneringen van winkelmandjes waar nog producten in zitten die nog niet zijn afgerekend? Het gebeurt vaak zat dat een lead op het punt staat om een aankoop te doen, maar vervolgens de website verlaat. Via marketing automation is het mogelijk om je herinneringen te sturen over het bemachtigen van producten die nog niet afgerekend in het winkelmandje zitten. 

Extra motivatie om af te rekenen kun je toevoegen door bijvoorbeeld aan te geven dat er nog maar enkele producten beschikbaar zijn, dat de actie nog maar een bepaalde tijd geldig is, of door nog een extra korting te bieden.

Aan de hand van deze tips hopen we dat je aan de slag kan met het implementeren en/of optimaliseren van je Cross Channel marketing. Heb je nog vragen of heb je hulp nodig?

Volgende week gaan we verder met de vierde en daarmee de laatste trend in Marketing Automation: Liquid Content 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − zeventien =