Skip to content

Hoe een lead funnel helpt bij meetbare doelen stellen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

En waarom een lead funnel ondersteunt bij het verhogen van je omzet

 

Om succes te boeken als organisatie heb je klanten nodig. Klanten die bereid zijn om te betalen in ruil voor jouw aangeboden dienst of product. Een website is een belangrijk middel in het delen van informatie met jouw potentiële klant. Maar hoeveel mensen moet je met jouw website bereiken om tot het gewenste aantal klanten te komen? We leggen je in deze blog uit hoe een lead funnel je hierbij helpt en waarom inzicht in jouw lead funnel helpt bij meetbare doelen stellen in je online leadgeneratie strategie. 

Een goede online leadgeneratie strategie is belangrijk om een constante stroom aan leads binnen te krijgen. Maar, misschien wel nog belangrijker, is om je lead funnel inzichtelijk te hebben zodat je deze verder kunt optimaliseren. Een lead funnel helpt je namelijk bij het ontcijferen van hoeveel leads je nodig hebt om tot een bepaald aantal klanten te komen. Ook kan het je helpen achterhalen waar in de lead funnel leads wellicht niet converteren. Met deze data kun je jouw lead funnel optimaliseren en verbeteren waardoor je conversieratio’s omhoog gaan en daarmee je omzet. 

Wat is een lead funnel

Een lead funnel is een weergave van het pad die een lead aflegt vanaf de eerste stap als websitebezoeker, tot Marketing Qualified Lead (MQL), tot Sales Qualified Lead (SQL), en vervolgens tot een betalende klant. Deze funnel kun je op de volgende manier visueel presenteren:

lead funnel

De fases van de lead funnel

Zoals geschetst in bovenstaande afbeelding kent de lead funnel verschillende fases. Deze fases staan voor waar een persoon zich bevindt in de buyer journey. De fases kunnen als volgt worden omschreven:

  • Een websitebezoeker is een persoon die een bezoek brengt aan jouw website. Dit kan iemand zijn die mogelijk geïnteresseerd is in jouw dienst of product, maar kan ook iemand zijn die nog niet zo goed weet waar diegene naar op zoek is. Een websitebezoeker is iemand die nog geen contact heeft gelegd met jouw organisatie.
  • Een MQL, of Marketing Qualified Lead, is een bezoeker die zich in de oriëntatie- en overwegingsfase bevindt. Zo kan een MQL bijvoorbeeld iemand zijn die een download heeft aangevraagd of zich heeft ingeschreven op een nieuwsbrief. De MQL is op de hoogte van jouw dienst of product, maar is nog niet gereed om deze af te nemen.
  • Een SQL, of Sales Qualified Lead, bevindt zich een fase verder dan de MQL, namelijk in de beslissingsfase. Dit is een lead die concrete interesse heeft getoond in jouw product of dienst en is op zoek naar verdiepende informatie. Hierbij kun je denken aan prijzen voor het afnemen van de dienst, of voorwaarden die eraan verbonden zijn. Een SQL is bereid om tot afname van de dienst in gesprek te gaan.
  • Een klant is een persoon die overtuigd is van jouw dienst of product en aan de hand van alle verschafte informatie de beslissing heeft gemaakt om tot aankoop of samenwerking over te gaan.

Conversieratio’s van bezoeker tot klant

Een lead funnel is handig om in te zetten om meetbare doelen te stellen met betrekking het aantal bezoekers dat je nodig hebt om tot het gewenste aantal klanten te komen. Een belangrijk gegeven wat je nodig hebt om de funnel in te kunnen vullen zijn de conversieratio’s tussen de verschillende stappen in de funnel. 

Een conversieratio bereken je als volgt:

  • aantal behaalde doelen/aantal sessies x 100% 

Een voorbeeld: Jouw website heeft 500 bezoekers gehad. Van deze bezoekers hebben 15 mensen een download aangevraagd. De stap wordt hiermee gezet van bezoeker naar MQL. De conversieratio tussen deze 2 stappen in de lead funnel is dan 15/500 x 100% = 3%

Om tot je conversieratio’s te komen is het dus belangrijk om doelen vast te leggen die bepalen wanneer een stap in de funnel is gezet. Zo hebben we in het rekenvoorbeeld als doel het aanvragen van een download gebruikt waardoor een bezoeker een MQL is geworden. Een MQL zou een SQL kunnen worden wanneer er bijvoorbeeld een contactformulier is ingevuld.

Inzicht en meetbare doelen stellen

Wanneer je je doelen hebt bepaald en je conversieratio’s hebt berekend kun je voor jezelf nagaan hoeveel websitebezoekers je nodig hebt om tot het gewenste aantal klanten te komen. Door bijvoorbeeld maandelijks inzichtelijk te maken of je jouw gewenste aantallen bereikt, kun je bepalen of je ergens kunt verbeteren of optimaliseren.

Merk je bijvoorbeeld dat je wel genoeg websitebezoekers en MQL’s hebt, maar niet genoeg SQL’s? Dat weet je dat de funnel in die stap verbeterd moet worden om meer succes te behalen. Belangrijk is om elke lead op de juiste manier aan te spreken. Denk hierbij aan de juiste informatie verschaffen op het juiste moment, om de lead rustig door de lead funnel te begeleiden. Krijgen de MQL’s bijvoorbeeld voldoende en de juiste informatie aangeboden om een volgende stap te willen zetten en vervolgens SQL te worden?

Door dit inzichtelijk te krijgen kun je gericht leads benaderen, de juiste informatie afstemmen op het juiste moment, om vervolgens tot het gewenste aantal klanten te komen.

Aan de slag!

Heb jij al inzichtelijk hoe jouw lead funnel eruit ziet? Met bovenstaande rekensom en het bepalen van doelen kun je gericht aan de slag met je resultaten meetbaar maken. Heb je hier hulp bij nodig of wil je jouw online leadgeneratie verder optimaliseren? Neem contact met ons op, we helpen je graag op weg!