Skip to content

Hoe schrijf je een nieuwsbrief die opvalt?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

8 tips om een succesvolle nieuwsbrief te schrijven

Vorige keer schreven we over waarom een succesvolle e-mailmarketingcampagne belangrijk is. Als je in een campagne ontzettend veel tijd en moeite in een nieuwsbrief steekt, dan is het natuurlijk wel zo leuk als hij ook gelezen wordt. Goede nieuwsbrieven schrijven vergt creativiteit, kennis en schrijfvaardigheden. Op welke manier schrijf je nieuwsbrieven zodat ze worden aangeklikt en gelezen? En wat kun je nog meer doen om ervoor te zorgen dat de boodschap goed overkomt en er actie wordt ondernomen? Je leest hieronder 8 tips om een succesvolle nieuwsbrief te schrijven.

 

Waarom is een nieuwsbrief belangrijk?

Een nieuwsbrief kan een ontzettend handig middel zijn om te communiceren met jouw doelgroep. Je brengt je lezers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, je kunt duidelijk maken welke producten en/of diensten je aanbiedt en je kunt laten weten welke samenwerkingen je bent aangegaan.

Daarnaast kun je acties en kortingen bekendmaken of relevante informatie delen. Je laat daarmee direct jouw deskundigheid binnen jouw vakgebied zien. Het belang van een goede nieuwsbrief, is dat deze een lezer inspireert, informeert en aanzet tot actie.

Tip 1: Zorg dat je toestemming hebt
Waarschijnlijk ben je hiervan wel op de hoogte, maar het is van belang dat je altijd toestemming hebt om een nieuwsbrief te versturen. Het klinkt simpel, maar helaas gaat dit nog regelmatig fout. Wanneer een bezoeker een product of dienst bij jou afneemt, dan mag je alleen servicegerichte mails sturen. Pas wanneer iemand zich actief aanmeldt en daarmee specifieke toestemming geeft, mogen nieuwsbrieven met een commerciële boodschap verstuurd worden.

Tip 2: Gebruik opvallende actiewerkwoorden waarop geklikt moet worden
Als je een nieuwsbrief verstuurt, dan is het wel zo fijn als deze geopend wordt. Om vervolgens natuurlijk gelezen te worden. Het eerste waar een ontvanger naar kijkt, is de onderwerpregel.

Zorg dat je actiewerkwoorden gebruikt die prikkelen en om aandacht schreeuwen. Denk aan woorden als ‘ontdek’, ‘maak’, ‘download’, ‘speciaal voor jou’ en ‘gratis’. Ook is het belangrijk om aan de preheader te denken. Dit is het eerste stukje tekst uit je nieuwsbrief die ontvangers in hun inbox onder de onderwerpregel zien staan.

Probeer de ontvanger nieuwsgierig te maken. Opvallende woorden kunnen ook in koppen en intro’s worden geplaatst om mensen te overtuigen.

Tip 3: Zorg voor een duidelijke opt-out
Dit klinkt misschien een beetje raar, maar zorg ervoor dat meteen duidelijk is hoe mensen zich kunnen afmelden van de nieuwsbrief. Niet alleen kweekt dit vertrouwen en goodwill, ook werkt dit voordelig voor jou. Als een ontvanger zich wil uitschrijven, dan komt dit waarschijnlijk doordat jouw nieuwsbrieven niet relevant zijn voor hem of haar. Schrijft de abonnee zich uit, dan wordt de kans op ‘opens en clicks’ groter.

Tip 4: Bepaal wat je met de nieuwsbrief wilt bereiken en kies onderwerpen
Nieuwsbrieven en e-mailmarketing over het algemeen brengen veel voordelen met zich mee. Het is belangrijk om van tevoren te bepalen wat je wil bereiken. Wil je naamsbekendheid creëren, een lezer informeren of een lezer aanzetten tot actie? Bepaal vooraf je doelen en onderwerpen en de kans is groter dat de nieuwsbrief wordt aangeklikt en gelezen.

Tip 5: Bepaal de doelgroep en segmenteer een klantenlijst
Om succesvolle resultaten te boeken met een nieuwsbrief, is het goed om de doelgroep te bepalen. Je kunt namelijk niet elke doelgroep op dezelfde manier met dezelfde content benaderen. Een gesegmenteerde klantenlijst is van groot belang om een nieuwsbrief zo gericht mogelijk te versturen. Zodra je klanten segmenteert, is het gemakkelijker om een gerichte boodschap over te brengen. Deel jouw klanten in op bijvoorbeeld een locatie, op leeftijd, per productcategorie, per soort dienst of per type content. Stel jezelf daarna de volgende vragen:

  • Wat voor een boodschap wil ik overbrengen?
  • Wat zijn de verwachtingen van de ontvanger?
  • Wat kan ik eraan doen om de verwachtingen waar te maken?

Heb jij je doelgroep bepaald, ingedeeld in groepen en rekening gehouden met de verwachtingen van de ontvangers? Dan kun jij een nieuwsbrief schrijven die aansluit op de behoeften van jouw doelgroep. De kans op het openen en lezen van een brief wordt daardoor groter. Ook zullen meer mensen tot actie overgaan.

Tip 6: Kies voor een uitnodigende lay-out voor alle nieuwsbrieven
Zorg ervoor dat de teksten in jouw nieuwsbrief toegankelijk en helder zijn geschreven. Gebruik geen ingewikkelde termen, lange zinnen en vakjargon. Kies liever kort, maar krachtig. Zorg daarnaast voor een duidelijke opbouw. Maak vlakken, gebruik tussenkoppen, plaatst hier en daar een opsomming en maak gebruik van klikbare afbeeldingen en titels.

Plaats ook strategische CTA’s (Call to Actions). Let erop dat de nieuwsbrieven die je stuurt geschikt zijn voor een mobiel en desktop. Pagina’s met tekst die buiten het beeldscherm vallen worden sneller weggeklikt. Stop de nieuwsbrief niet te vol, less is more. Plaats liever een goede landingspagina achter het bericht, dit is veel efficiënter.

Tip 7: Wees actueel en persoonlijk
Lezers willen graag weten wat er op DIT moment gebeurt in de wereld. Nieuws van een tijdje geleden is dan ook niet interessant. Stuur je een nieuwsbrief, zorg er dan voor dat deze actueel nieuws biedt. Waar zijn jullie nu mee bezig? Welke producten of diensten worden op dit moment aangeboden en wat kan de lezer verwachten in de toekomst?

Eén doel van een nieuwsbrief, is klantenbinding. Klanten binden zich alleen aan hetgeen dat ze vertrouwen. Spreek de lezer daarom persoonlijk aan en laat de lezer centraal staan. Let op: maak liever geen gebruik van no-reply. Het is voor de lezer veel persoonlijker én betrouwbaarder als hij of zij kan terugmailen en reactie kan krijgen van een medewerker.

Tip 8: verstuur de nieuwsbrief op het juiste moment
Wist je dat er dagen zijn waarop de kans het grootst is dat een nieuwsbrief wordt gelezen? Dinsdag en donderdag zijn de beste dagen om e-mails te sturen naar consumenten. Het liefst verstuur je hem vlak voor lunchtijd en aan het einde van de werkdag. Dit zijn momenten waarop mensen het vaakst kijken of ze nog een interessante mail hebben gemist. Bestaat jouw doelgroep vooral uit jongeren, dan is een mail in de avond perfect.

Onze tip: blijf vooral testen om erachter te komen wat werkt.

Aan de slag met een succesvolle nieuwsbrief!

Hopelijk kun jij met bovenstaande tips een dijk van een nieuwsbrief schrijven. Vind je het toch lastig om nieuwsbrieven te schrijven die geopend en gelezen worden? En die ook nog aanzetten tot actie? We geven graag antwoord op de vragen die je hebt of nemen het schrijven van nieuwsbrieven graag uit handen. Neem voor meer informatie contact op via onderstaand contactformulier.