Skip to content

Leadformulieren met een advertentie-extensie in Google Ads

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Laatste update – 27 juli 2020

De Google Ads leadformulierextensie is er nog niet eens zo bijzonder lang, maar is wel al uitgebreid met een nieuwe functie! Door het toevoegen van meerkeuzevragen in jouw leadformulier achterhaal je sneller de behoefte van een lead, én kun je de lead gerichter van informatie voorzien. Kortom: De leadformulierextensie gaat er nog beter voor zorgen dat jij waardevolle leads uit je advertentieformulier haalt. In dit artikel lees je de belangrijkste voordelen van een leadformulier en waarom de nieuwe functie van meerkeuzevragen van toegevoegde waarde kan zijn. 

Goed nieuws voor B2B marketeers! Waar je vaak via een leadformulier naar de website werd geleid, heeft Google een advertentie-extensie geïntroduceerd. Deze extensie houdt in dat het leadformulier direct in een tekstadvertentie wordt getoond. In plaats van dat de bezoeker naar je website wordt geleid, kan het formulier direct vanuit de advertentie ingevuld worden. Het scheelt de bezoeker extra klikken, wat kan leiden tot meer conversies zonder dat de gebruiker op je website is geweest. 

Het is nog een bèta, en daardoor niet in elk Google Ads account zichtbaar. Voor degenen die er wel al gebruik van kunnen maken is het vindbaar onder het kopje “advertenties en extensies”.

Wil je weten hoe je succes kunt boeken met het gebruik van leadformulieren? Lees hieronder verder!

Een leadformulier doet wat het zegt: het helpt je om leads te genereren via een formulier. Het gebruiken van deze formulieren heeft 3 doelen:

  • leads genereren om de sales van je product of service te verhogen
  • leads je marketing funnel in leiden om je conversies te verhogen
  • het vinden en betrekken van gebruikers die geïnteresseerd zijn in jouw product, om zo een nieuwe remarketinglijst te creëren. 

Een mogelijkheid is om deze formulieren vooraf in te vullen. Dit gaat geautomatiseerd aan de hand van gegevens die via de profielen van jouw bezoekers beschikbaar zijn en door gebruik te maken van cookies. 

3 belangrijke voordelen van leadformulieren:

  1. De kwaliteit van de data gaat omhoog. Een van de belangrijkste voordelen van vooraf ingevulde leadformulieren is dat ze van hogere kwaliteit zijn dan wanneer alle informatie handmatig ingevuld dient te worden. Ga maar na: als je in een formulier al jouw gegevens ziet staan, zou je dan alles verwijderen om vervolgens valse informatie op te geven? Waarschijnlijk niet.
  2. Leadformulieren zijn conversieknallers. Buiten het feit dat de kwaliteit van je data omhoog gaat, is het ook laagdrempeliger voor een bezoeker om een formulier te voltooien. Wellicht dat er nog een veld ingevuld moet worden, maar in principe ben je slechts één klik verwijderd van het versturen van een formulier. Geen moeite, en snel resultaat.
  3. Besparing in tijd. Partijen als Facebook of LinkedIn spelen in op het gebruik van leadformulieren door gegevens vanuit jouw profiel te gebruiken om de formulieren vast op voorhand in te vullen.

Een kanttekening die geplaatst moet worden is dat bij het gebruik van een leadformulier in sommige gevallen formulieren slechts deels of niet volledig naar waarheid ingevuld worden. Uit onze ervaring blijkt echter dat het aantal correct ingevulde formulieren het aantal onjuiste formulieren ruimschoots overstijgt.

De nieuwe functie binnen de Google Ads leadformulierextensie

Google heeft het mogelijk gemaakt om binnen de leadformulierextensie meerkeuzevragen toe te voegen. Voor specifieke branches zoals de detailhandel, onderwijs en onroerend goed zijn standaard meerkeuzevragen toegevoegd. Dit maakt het nóg eenvoudiger om vragen toe te voegen aan jouw formulier!

De voordelen van meerkeuzevragen

Deze functie kan bijzonder handig zijn wanneer niet in één keer duidelijk is wat de reden van de aanvraag van een lead is. Denk bijvoorbeeld aan een campagne op jouw merknaam. Wanneer jij meerdere diensten of services aanbiedt en een lead reageert op jouw merknaam campagne, weet je nog niet direct naar welke dienst of service deze lead op zoek is. 

Voeg dus een vraag toe waarmee je de achterliggende behoefte van jouw lead achterhaalt. De vraag “in welke dienst van ons heb je interesse?” kan je al een heel eind op weg helpen!

Vervolgens geef je jouw lead een aantal opties waar hij of zij uit kan kiezen. De mogelijkheid om zelf een kort antwoord te geven bestaat natuurlijk ook. 

Hoe ziet jouw optimale formulier eruit?
Nu we weten wat een leadformulier is en wat je eraan hebt, is het tijd om te kijken naar hoe je deze zo kunt inrichten dat bezoekers hem daadwerkelijk gaan gebruiken. Het is onwaarschijnlijk dat een leadformulier je een onvergetelijke ervaring zal opbrengen, maar als we even de andere kant op denken…

Heb je wel eens een formulier gehad dat zo lang was dat je weg klikte? Of dat je überhaupt geen formulier kon vinden? Deed de verzendknop het om één of andere reden niet? 

Negatieve ervaringen zijn in dit geval sprekender dan positieve. Het is dus zaak om een formulier dusdanig in te richten dat de gebruiker vlekkeloos en moeiteloos jouw formulier kan raadplegen.

Wat denken jullie? Zal het de conversies ten goede komen? Laat je ideeën achter in de comments, wij zijn benieuwd naar wat jullie gedachten hierover zijn!

Vind je het interessant om meer te weten over hoe je leadformulieren voor jouw organisatie kunt inzetten? Neem contact met ons op en we helpen je graag op weg!

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 1 =