Skip to content

Leadscoring, leadnurturing en marketing automation implementeren

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Hoe rank je de Stars ten op zichte van de Cash-cows?

‘Marketing Automation, dat willen wij ook! Hoe moet dat?’ Steeds vaker krijgen wij de vraag: wat is dat ‘Marketing Automation’? Is het alleen een nieuwe sexy term voor online marketing of toch de moeite waard om verder te lezen?

Wat is Marketing Automation?
Marketing Automation is het inzetten van verschillende kanalen om repeterende marketingtaken te kunnen automatiseren. Voor B2C zit de belangrijkste toegevoegde waarde met name in het geautomatiseerd opvolgen van klanten.

Een veel gebruikt voorbeeld in de praktijk is de opvolging bij het aanmelden van een nieuwsbrief. De acties die daar op volgen zijn veelal geautomatiseerd ingesteld. Dit kun je doen door te werken met verschillende trigger-events op de website:

• Het plaatsen van een (offerte) aanvraag
• Registreren via de website
• Bellen, e-mailen of het gebruik van de chatfunctie
• Contact opnemen via CTA’s (Call to Actions)
• Etc

Voor B2B zit de grote toegevoegde waarde in het effectief aanleveren van leads, want het kwalificeren van leads en potentiële klanten wordt een stuk efficiënter door Marketing Automation in te zetten. Hierdoor zorg je er namelijk voor dat je op een eenvoudige manier warme leads aanlevert aan het salesteam.

De belangrijkste voordelen van marketing automation
Zoals hierboven vermeld is het inzetten van marketing automation na het afronden van een download een veelgebruikt voorbeeld van hoe het wordt toegepast in de praktijk. De belangrijkste voordelen van marketing automation zijn:

✓ Efficient leadgeneratieproces
✓ 100% meetbaar
✓ Vergroot kansen op conversie
✓ Inzicht pipeline van sales opportunities 
Leadnurturing model
Voor inbound leadgeneratie is het doel om zo specifiek mogelijk leads te kunnen targetten, omdat dit het acquireren in de praktijk een stuk eenvoudiger maakt.

Door leads en prospects door de Customer Journey heen te ‘helpen’, hebben zij het gevoel dat ze bij jou moeten zijn. Omdat je eerst kennis of relevante informatie deelt, blijf je als organisatie ‘top of mind’ .

Hierdoor creëer je onbewust voor jouw leads een band door ze te attenderen, inspireren en aan te zetten tot actie. Dit wordt gedaan door op het juiste moment (ingegeven door verschillende triggers) informatie te sturen.

Om succes te boeken met Marketing Automation dien je jouw doelgroep persoonlijk aan te spreken, en dien je dus doelgericht aanbiedingen en informatie te sturen. Je wilt namelijk niet het gevoel hebben dat je behandeld wordt als nummertje. Dit geldt voor zowel B2B als B2C.

* Wij werken zelf met Mailblue, de Nederlandse variant van Active Campaign, een van de meest geavanceerde oplossingen op het gebied van Marketing Automation. Daarnaast hebben we ervaring met HubSpot, Copernica, MailChimp en vele andere software leveranciers.

Ranking the Stars met de BCG-Matrix
Wat is de BCG-matrix? De productportfolio-matrix (BCG-matrix) van de Boston Consulting-groep is ontworpen om te helpen bij strategische planning op lange termijn, en dus om een ​​bedrijf te helpen groeimogelijkheden te overwegen door zijn productportfolio te herzien om te beslissen waar te investeren, te stoppen of producten te ontwikkelen. Het wordt ook wel de groei- / deelmatrix genoemd.

BCG matrix
1. Dogs: dit zijn producten met een lage groei of marktaandeel.
2. Question-marks / vraagtekens: Producten in snelgroeiende markten met een laag marktaandeel.
3. Stars: producten in snelgroeiende markten met een groot marktaandeel.
4. Cash cows / melkkoeien: producten in lage groeimarkten met een groot marktaandeel
 
De BCG-matrix als vertaling naar lead scoring en Marketing Automation.

Bij lead scoring worden leads gerangschikt en geclassificeerd door ze een score toe te kennen. Omdat de score individueel is voor elke lead, kan de best passende strategie voor marketing en sales worden gekoppeld aan deze individuele leads. Het kiezen van de juiste benadering wordt leadnurturing genoemd.

Het scoren van leads kan worden geautomatiseerd, en hierbij kan je een start maken met Marketing Automation. Als je bepaalde acties van elkaar onderscheid, dan kun je hier scores aan toekennen. Hier kun je denken aan acties zoals het klikken op een link in een e-mail, of bepaald gedrag op de website of sociale media. Het bijhouden van deze scores gebeurt in een leadmanagement-programma of vergelijkbaar crm-systeem.

Volgende week geven wij in de blog ‘Lead scoring versus Lead nurturing’ inzicht in de volgende stappen van Marketing Automation.

Als je vragen hebt naar aanleiding van dit artikel, neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee + 13 =