Skip to content

Leadscoring versus Leadnurturing

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Hoe bepaal je de winnende eigenschappen van je leads?

Vorige week zijn we gestart met Een inleiding in Marketing Automation. Deze week laten wij je zien hoe je jouw lead scoring kunt toepassen voor jouw leads en wat het verschil is met lead nurturing. 

Wat is Lead scoring?
Lead scoring is precies wat het zegt: leads op basis van de beschikbare data een score toekennen. Aan de hand van de lead score kan worden bepaald welke leads het meest waardevol zijn (lees: waarschijnlijk de grootste kans op conversie hebben). Ook kan het aantal punten worden gebruikt bij het targeten van bepaalde communicatie en uitingen.

Waarom Lead scoring?
Lead scoring is een onlosmakelijk onderdeel van Lead Nurturing. Niks nieuws onder zon. Maar door het gebruik van een goed passend lead scoringmodel weet je precies welke leads behoefte hebben aan welke informatie. Én niet onbelangrijk, wanneer een lead warm genoeg is om doorgezet te worden naar Sales. Klinkt goed, toch? Maar hoe werkt dit in de praktijk? En hoe ga je aan de slag?

In principe doe je dit zelf ook al wanneer je een e-mail krijgt of gebeld wordt door een mogelijke nieuwe klant. Al tijdens het gesprek weeg je af of het een interessante lead is of niet. Dit gebeurt op basis van kenmerken en waarden die passen bij je product- of dienstenaanbod, en ook het type klant dat je zoekt. Hierbij kun je denken aan budget, locatie, branche, et cetera.

Het verschil met Lead nurturing
Bij lead scoring wordt het waarderingstraject van de lead uitgevoerd door je marketing automation systeem. Vervolgens gebruikt het marketing automation systeem de leadscores om bepaalde processen in werking te zetten. Denk hierbij aan: de lead in een andere nurturingcampagne plaatsen op basis van de score. Ook het attenderen op een logisch volgend stuk content of hem automatisch doorsturen naar sales vallen hieronder. Dit noemen we lead nurturing: op het juiste moment de juiste informatie toesturen.

Winnende eigenschappen van jouw leads
De winnende score van jouw leads wordt bepaald door punten toe te kennen aan verschillende eigenschappen. Dit zijn zogenaamde expliciete en impliciete eigenschappen. Er zijn twee gebieden:

Succes! go get it

• Expliciete eigenschappen: Hoe goed past de lead binnen je ideale klantprofiel of buyer persona? 

• Impliciete eigenschappen: Welke interactie vertoont de lead met je conversiedoelen op je website, e-mails en social media?

Volgende week leggen we in de blog ‘lead scoring toepassen in de praktijk’ ons Lead Scoring-model verder uit. Omdat we hierin stap voor stap uitleggen hoe je scores toekent aan je leads, weet je precies wat je zelf kunt doen om Marketing Automation in jouw organisatie te implementeren.

Wil je weten hoe je lead scoring in kunt zetten voor jouw organisatie? Neem contact op of laat onderaan deze pagina een bericht achter. We helpen je graag verder!

Heb je vragen, aanvullingen of feedback? Laat hieronder je reactie achter


Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien + drie =