Skip to content

Marketing Automation trends in 2020: the next level start hier!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

In onze vorige blog schreven we over Data Driven Marketing en de kansen van Leadinfo. Leadinfo geeft je inzicht in welke bedrijven op jouw website zijn geweest en geeft mogelijke leads weer in een overzichtelijk dashboard. Met de data die je vergaart kun je jouw leads gericht gaan benaderen, wat een hoop koud bellen en wachten op mailtjes of ingevulde formulieren scheelt.

De vraag is vervolgens: hoe ga je jouw leads nou gericht benaderen? Je hebt een schat aan waardevolle informatie tot je beschikking, maar hoe zet je dit om in een strategie waarin je die data ook optimaal gebruikt?

Voor gerichte en gestructureerde communicatie met je doelgroep is marketing automation dé oplossing. In deze en aankomende weken vertellen we je waarom en wat de trends in Marketing Automation zijn voor dit jaar en hoe je dit kunt inzetten om naar the next level te komen! Deze week zetten we de trends voor je op een rij en lichten we de eerste trend toe. Lees hieronder verder. 
 

Marketing automation: waarom gebruiken we het?

Marketing automation stelt je in staat om het juiste bericht naar de juiste persoon te sturen, op het juiste moment. Het zorgt ervoor dat je prospects, leads en klanten niet lastig valt met informatie waar ze niet op zitten te wachten, maar dat je ze alleen bedient met relevante en persoonsgerichte informatie.

Er zijn verschillende manieren om Marketing Automation in te zetten. Dit jaar zijn er een aantal specifieke trends die zich snel ontwikkelen en het absoluut waard zijn om aandacht te geven;
 
  • Het gebruiken van chatbots
  • Predictive lead scoring 
  • Cross channel personalisatie
  • Liquid content
We lichten deze week de trends over chatbots toe. 

#1 Het gebruiken van chatbots

In onze blog over de belangrijkste trends in online marketing in 2020 kwamen chatbots al aan bod. Chatbots worden voornamelijk ingezet om de betrokkenheid met jouw organisatie te verhogen en de gebruiksvriendelijkheid van je website te verhogen. Omdat je proactief de juiste informatie aanbiedt, zullen bezoekers sneller van suspect, naar prospect, naar klant gaan.

De ontwikkeling binnen chatbots is dat ze steeds intelligenter worden. Er worden continu optimalisaties doorgevoerd om steeds beter antwoord te kunnen geven op de vraag van bezoekers.
Chatbot voorbeeld

Chatbots zijn al zo ver geavanceerd dat het soms lijkt alsof je een-op-een contact hebt met een medewerker van een servicedesk. Dit komt onder andere doordat verzamelde data rondom een lead direct beschikbaar is voor een chatbot. Ze komen persoonlijk over. En nog belangrijker: ze sturen relevante berichten.

Chatbots begrijpen jouw zoekvraag beter en beter en helpen jou zo door de customer journey heen. Naarmate een lead verder de customer journey in gaat, kan je je methode van communicatie aanpassen als dat nodig is. Er kan bijvoorbeeld een punt komen dat je over wilt gaan op persoonlijk contact. Wanneer een lead specifieke informatie aanvraagt waar je liever een sales representative op zet, kan je overgaan op persoonlijk contact. Bijvoorbeeld: 

  • Chatbot: Hi, hoe kan ik je helpen?
  • Lead: Ik wil een gratis quickscan aanvragen
  • Chatbot: Geen probleem. Kan je mij je e-mailadres en website doorgeven? Dan zorg ik ervoor dat je website gratis wordt gecheckt.

Nadat de bot de belangrijkste contactgegevens heeft achterhaald is het mogelijk om persoonlijk contact op te nemen. Zo kunnen eventuele knelpunten van de website met de lead besproken worden. Omdat de interacties van de chatbot opgeslagen worden in je CRM, is degene die het contact zal overnemen volledig op de hoogte tijdens de follow-up. 

Een chatbot kan nieuwe contacten aanmaken en (huidige) contacten updaten. Zo weet je zeker dat je actuele informatie tot je beschikking hebt.
Indien je de follow-ups ook door je chatbot wilt laten verlopen kan dit door automations te koppelen aan bepaalde triggers. Je kunt hierbij denken aan het delen van downloads of whitepapers, het inschrijven voor een nieuwsbrief, of bijvoorbeeld het inplannen van afspraken.
 

Indien je deze trend goed inzet vergroot je je kans om de betrokkenheid met jouw organisatie te verhogen en de gebruiksvriendelijkheid van je website te verhogen. Zeker de moeite waard dus!

Volgende week behandelen we trend nummer 2: predictive lead scoring. Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op via onderstaand telefoonnummer en we helpen je graag verder!

Nog geen reacties, laat hieronder je reactie achter.


Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × drie =

Geschreven door:

Karen van Wees

Karen van Wees

Liefhebster van schrijven en creatief bezig zijn. Bij Converseon is geen dag hetzelfde en dat houdt de boel spannend voor Karen. Verder is ze een familiemens, houdt ze van Indonesisch eten en reist ze met haar backpack de hele wereld over.

Gerelateerde blogs

Onze diensten