Skip to content

Mobile-first indexing is vanaf eind maart 2021 een feit

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Tips waar je op moet letten bij mobile-first indexing voor een hoge SEO score

 

Google zou in september 2020 overstappen naar mobile-first indexing. Vanwege de pandemie is deze deadline verschoven naar eind maart 2021. Vanaf deze maand is je mobiele website dus belangrijker dan ooit. We leggen je uit wat mobile-first betekent en waar je rekening mee moet houden nu Google overschakelt naar mobile-first indexing.

 

Wat is mobile-first indexing

Mobile-first indexing betekent dat de mobiele versie van je website in de eerste plaats gebruikt wordt door Google om je SEO score en ranking in de zoekmachine te bepalen. Voorheen was de desktop versie de primaire bron om je website te indexeren, maar vanaf maart 2021 schakelt Google hierin dus over naar de mobiele versie als primaire bron.

Deze omschakeling zit er al een aantal jaar aan te komen. Sinds 2016 is mobile-first indexing al in beweging. De meerderheid van het internetverkeer komt namelijk sinds enkele jaren Google Search binnen via een mobiele telefoon, zoals te zien in onderstaande grafiek. Dit percentage zal in de toekomst alleen nog maar verder gaan toenemen. 

De weergave van de mobiele versie van je website is dus belangrijker geworden. Sinds juli 2019 is mobile-first indexing daarom de standaard voor nieuwe websites. Inmiddels is meer dan 70% van de websites in de zoekresultaten van Google mobile-first. 

Mobile-first indexing voorbereiden

Voor de omschakeling naar mobile-first dien je met een aantal zaken rekening te houden. Voor het gemak heeft Google een lijst opgesteld met belangrijke tips om je website mobile-first te maken:

  • Zorg ervoor dat Googlebot toegang heeft tot je content
  • Gebruik dezelfde Robots meta tags op de mobiele versie als van je desktop versie
  • Controleer lazy-loading op de mobiele versie
  • Wees je ervan bewust of je content blokkeert op je mobiele versie
  • Belangrijke content dient hetzelfde te zijn op desktop en mobiel
  • Controleer afbeeldingen en video’s op:
    • Kwaliteit
    • Alt-attributen
    • Verschillende URL’s van afbeeldingen op desktop en mobiele versie
    • Juiste opmaak van video’s 
    • Goede plaatsing van video en afbeeldingen

Let op: het feit dat mobile-first indexing zijn intrede heeft gemaakt betekent niet dat de desktop versie van je website niet meer belangrijk is! In de kern komt het erop neer dat alle versies van je website een optimale ervaring moeten bieden, maar websites met een gebrekkige mobiele versie zullen vanaf heden zwaarder gestraft worden in de Google ranking.

Controleer of jouw website mobile-first wordt geïndexeerd

Wil je weten of jouw website mobile-first wordt geïndexeerd? Je controleert dit via de Google Search Console. Onder instellingen vind je de kop ‘Over’, waar wordt aangegeven welke crawler jouw website indexeert. Afhankelijk van of jouw website al over is naar mobile-first indexing staat hier ‘Googlebot Desktop’ of ‘Googlebot Smartphone’.

indexerende crawler

Staat jouw indexerende crawler nog op Googlebot Desktop? Gebruik dan de tijd die je nog hebt om jouw mobiele versie optimaal te maken. 

Aan de slag! 

Is jouw mobiele website up and running voor mobile-first indexing? Of heb je hulp nodig bij het aanpassen van jouw website om die hoge positie in Google te bewaken? Laat het ons weten, we helpen je graag met het optimaliseren van je mobiele website en SEO score!