Skip to content

Online marketing in 2020: de belangrijkste trends

De 5 tips om online koploper te zijn in het nieuwe jaar!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

2020 staat nog meer dan de afgelopen jaren in het teken van relevantie. Online ontwikkelingen volgen zich nog sneller op. Het is aan jou om in te spelen op de veranderende online wereld, zodat jij voorop loopt in de markt. Heb je je online marketingplan voor dit jaar al gemaakt? Vergeet dan niet om deze 5 tips mee te nemen! Dit zijn de trends en ontwikkelingen in 2020 die je niet mag missen om online koploper te zijn!

1. Personalisatie van content is key
Personalisatie van content is key in 2020. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Wij zeggen vaak: Praat je tegen iedereen, dan praat je eigenlijk tegen niemand. Je kunt ervan uitgaan dat jouw content nooit 100% zal aansluiten bij 100% van je bezoekers, maar met personalisatie kan je er wel voor zorgen dat er méér bezoekers converteren. Speel in op de verzamelde data van jouw buyer persona door onderzoek te doen naar bezoekersresultaten en verzamelde gegevens. Zet de data vervolgens slim in om jouw doelgroep persoonlijk te benaderen. Met een gepersonaliseerde aanpak optimaliseer je de gebruikerservaring per bezoeker en is de kans op ROI het grootst.  

Personalisatie-software kan je hierbij helpen. Het voordeel van een goede software is dat een groot deel van het moeilijke werk voor jou wordt gedaan door artificial intelligence en machine learning. Kies software die je helpt bij het personaliseren over alle kanalen. Denk hierbij aan je website, e-mail, advertenties en wanneer je er gebruik van maakt een app of chatbot. 

2. Voeg Live Video toe aan je online marketingmix
Live video’s zijn ontzettend populair geworden. Onze verwachting is dat dit in 2020 verder zal gaan groeien en ook ingezet zal gaan worden voor B2B. Deze vorm van marketing speelt in op “FOMO” (Fear Of Missing Out). Deel via livestream-kanalen als Instagram en Youtube informatie die je volgers het gevoel geeft dat ze jouw video’s écht niet willen missen. Denk bijvoorbeeld aan concrete acties of aankondigingen, sneak-previews en exclusieve informatie die ze alleen in jouw livestreams kunnen vinden.

3. Het gebruiken van Chatbots
Er zit tijd in het instellen van een goede chatbot, maar je krijgt er veel voor terug! Belangrijke voordelen zijn dat je bezoekers minder snel afhaken en meer pagina’s bezoeken. Ze zullen hierdoor sneller van suspect, naar prospect, naar klant gaan, omdat je proactief de juiste informatie aanbiedt. 

Een belangrijk voordeel is ook dat een chatbot is 24/7 beschikbaar is, waardoor jouw bezoekers op elk moment van de dag contact kunnen hebben met jouw website. Je verhoogt hiermee ook nog eens de betrokkenheid door een conversatie te starten in plaats van bezoekers formulieren in te laten vullen. Chatbots zijn in 2020 duidelijk een winner dus!

Chatbot voorbeeld

4. Zet Influencer marketing in voor B2B
Voorheen werden influencers met honderdduizenden of zelfs miljoenen volgers gebruikt om zoveel mogelijk mensen te bereiken. In 2020 zal gebruik worden gemaakt van influencers met een kleiner aantal volgers, maar met een gerichter publiek. De mening van een expert of herkenbaar persoon is authentieker en wekt meer vertrouwen op dan reclames en advertenties. Dit is dé manier om gericht jouw doelgroep te bereiken en het vertrouwen te vergroten.  

Google update genaamd BERT

5. Google BERT update 
De grootste update van search van de afgelopen 5 jaar! Door deze update worden complexe zoekopdrachten beter begrepen, omdat het is gebaseerd op de invoering van “Natural Language Processing”. Vooral voor Voice Search is dit een belangrijke ontwikkeling omdat deze zoekopdrachten vaak in natuurlijke taal worden omschreven. 

Om optimaal gebruik te maken van deze update is het belangrijk dat jouw website SEO technisch geoptimaliseerd is. BERT focust op een combinatie van unieke content, laadsnelheid en context, dus hoe relevanter je bent hoe beter.

Hopelijk kan je met deze tips aan de slag! Heb je toch hulp nodig bij jouw online marketing activiteiten? Wil je bovenstaande tips implementeren, maar weet je niet precies hoe of kom je handen tekort?

Wij helpen je graag op weg om je online succes te brengen!

Nog geen reacties, laat hieronder je reactie achter.


Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien + 15 =

Geschreven door:

Denise van Straalen

Denise van Straalen

Momenteel bezig met het schrijven van haar afstudeerscriptie, om zo Converseon strategisch naar 'the next level' te kunnen helpen. Verder houdt Denise van het maken van verre reizen, kan ze geen dag zonder muziek en is ze dagelijks op social media te vinden.

Gerelateerde blogs

Onze diensten