Skip to content

Online marketing zonder third-party cookies: wat moet je weten?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

En wat kun je doen als marketeer nu third-party cookies verdwijnen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: third-party cookies gaan verdwijnen! Na Firefox en Safari stopt ook Google Chrome vanaf 2022 met cookies van derden. Dit is omwille van privacy redenen. Bezoekers weten namelijk niet zo goed wat er met de cookies gebeurt en met wie én waarom de data met derden gedeeld wordt. Vaak worden cookies zomaar geaccepteerd zonder dat de bezoeker eigenlijk weet waar hij of zij mee instemt. 

De cookies van derden gaan dus verdwijnen. Slecht nieuws voor marketeers, zou je denken. Maar, schiet niet in de stress: dit is gelukkig niet nodig. Er zijn nog genoeg alternatieven om alsnog waardevolle data te verzamelen én de verbinding met jouw doelgroep aan te gaan en te behouden. In deze blog leggen we uit hoe je dit kunt doen.

Wat zijn third-party cookies?

Leuk dat ze gaan verdwijnen, maar wat zijn third-party cookies eigenlijk? Het zijn cookies die worden ingesteld door een andere website dan de website waar jij je op dat moment bevindt. Je hebt vast weleens meegemaakt dat je op zoek was naar een paar gave sneakers en dat vervolgens overal advertenties van recent bezochte sneakers naar voren komen. Dit is natuurlijk geen toeval. De reden dat jij nu overal jouw favoriete schoenen voorbij ziet komen, is doordat jouw webbrowser een cookie van derden heeft opgeslagen en deze informatie gebruikt om gerichte advertenties te laten zien. Ook wel remarketing of retargeting genoemd. Slimme marketing!

Third-party cookies verdwijnen

Omdat veel internetgebruikers zich niet realiseren wat voor een ‘spoor met broodkruimels’ ze achterlaten tijdens het browsen, worden third-party cookies over een tijdje geschrapt. Deze verdwijnen om de bezoeker een veiliger gevoel te geven. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de marketeers? 

Zonder trackingcookies kunnen adverteerders niet meer gemakkelijk de interesses van gebruikers volgen. Om een online bezoeker én een bedrijf/marketeer tevreden te stellen, zal Google privacy vriendelijke oplossingen creëren.

Het verzamelen van data zonder cookies van derden

Het verdwijnen van de third-party cookies brengt natuurlijk nadelen met zich mee. Maar gelukkig heeft elk nadeel zijn voordeel. Zo zorgt het verdwijnen ervan ook voor mooie, privacy vriendelijke kansen. Je leest hieronder hoe je data kunt verzamelen als bedrijf of als marketeer zonder het gebruik van cookies van derden.

1: First-party data uit eigen bron
Third-party cookies zijn fijn, maar niet noodzakelijk om aan data te komen. Zo kun je ook first-party data uit eigen bron verzamelen. First-party cookies blijven voorlopig gewoon bestaan. Het zijn de gegevens die je direct van je bezoekers krijgt door bijvoorbeeld interactie via jouw website, advertenties, sociale media of e-mail. Probeer erachter te komen wie jouw doelgroep is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Het grote voordeel van first-party data is dat je waardevolle informatie ontvangt over jouw doelgroep. Het nadeel? Het kan lang duren voor je deze data hebt verzameld.

2: Focus je op e-mail en SEO
Doordat advertising zonder de third-party cookies een kleiner acquisitiekanaal wordt, is het goed om je te focussen op e-mail en SEO. Kanalen zoals e-mail en de organische zoekresultaten worden een stuk belangrijker om nieuwe bezoekers naar jouw website te krijgen. Bouw een waardevolle maillijst op en probeer hoger te scoren met de organische resultaten. Dit wordt veel belangrijker zonder de cookies van derden. Waarschijnlijk ben je al bezig met het scoren via organische zoekresultaten. Dan ben je al een heel eind op weg! Zo niet, dan helpen wij je natuurlijk graag op weg!

3: Laat je klanten inloggen
Wil je gegevens en verschillende activiteiten van bezoekers verzamelen? Dan kun je bezoekers of klanten laten inloggen. Door de bezoeker in te laten loggen, wordt er een origineel ID meegegeven. Dit kan zelfs over verschillende websites, apps en platformen heen. Geef bezoekers een goede reden om in te loggen, zo worden ze niet afgeschrikt. Geef uiteraard ook altijd aan dat er data verzameld wordt en dat dit voor diverse doeleinden gebruikt kan worden. Zo ben je transparant en wek je meer vertrouwen.

4: Adverteer in de juiste context
Contextual targeting (ook wel contextual advertising) wordt steeds belangrijker om relevant te blijven. Wat dit betekent? Dat de advertenties die nog wél getoond worden, passen bij de context van de website. Het is één van de onderdelen van display advertising: adverteren op daarvoor bestemde plekken van websites. Teksten worden gescand op zoekwoorden en hierbij worden bijpassende advertenties geplaatst. Zo kan op een reisblog bijvoorbeeld een advertentie worden laten zien met reisverzekeringen of een advertentie waarbij soortgelijke reizen worden aangeboden.

Hulp nodig bij het verzamelen van data zonder third-party cookies?

Wil jij op een privacy vriendelijke manier data verzamelen en de verbinding met jouw doelgroep aangaan of behouden, zet dan in op bovenstaande alternatieven in plaats van de third-party cookies. Vind je het lastig en kun je wel wat hulp gebruiken? Of heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!