Skip to content

Bootplus

Online positionering voor een betere klantbeleving én een hogere ROAS voor Bootplus

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
0 %
Return On Ad Spend
0 %
Stijging websitebezoekers

Bootplus: de Bol.com van de bootaccessoires

BootPlus is sinds het voorjaar van 2020 onderdeel geworden van Bonsink Aquaservice, de online watersportwinkel voor bootonderdelen en bootaccessoires. Met meer dan 50.000 artikelen in het assortiment is het de grootste webwinkel voor watersport-accessoires van Europa. Uitstekende recensies via WebwinkelKeur en meer dan 10 jaar ervaring maken Bootplus dé specialist als het gaat om watersport accessoires en onderdelen.  

De aanleiding

Het eerste contact tussen Bootplus en Converseon startte letterlijk bij onze overbuurman: Jelle de Jong. Samen met zijn zakelijk partner was hij al enkele jaren actief in de branche voor watersport. 

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij zijn vertrouwen voor ons moesten winnen. Zijn ervaringen online en met andere marketeers waren op het moment van het eerste contact op zijn zachtst gezegd niet optimaal geweest. De pogingen om producten te verkopen via Bol.com waren er wel, maar andere online initiatieven kwam niet echt van de grond om maar te zwijgen over samenwerkingen met online marketingbureaus. 

De aanleiding om vervolgens toch met Converseon in contact te komen was dat Bootplus al meerdere jaren gebruik maakte van een eigen webshop, gemaakt in Prestashop. De webshop was enigszins verouderd en toe aan vernieuwing en conversies liepen langzaamaan terug. Jelle vroeg Converseon daarom in eerste instantie om een analyse van de webshop uit te voeren.

De potentie die Converseon zag in de webshop resulteerde uiteindelijk in een partnership voor de langer termijn. Gezamenlijk met Jelle, websitebouwer van Bootplus ITSY. werd een plan bedacht om te kunnen groeien. En dat gebeurde. Inmiddels bieden we volledige ondersteuning als online marketingbureau en is Bootplus in handen van Bonsink Aquaservice. Bootplus wordt gezien als het online verlengstuk van Bonsink Aquaservice.

Devices Bootplus

De oplossing

Aan de hand van de analyse werd duidelijk dat de webshop voornamelijk veel verkeer genereert via de organische resultaten. De aanbevelingen waren daardoor voornamelijk gericht op conversie optimalisatie.

Tijdens de analyse zijn dashboards ingericht om inzicht te creëren gericht op Site Health, transacties en opbrengst en effectiviteit van Google Ads campagnes. Uit de analyse zijn 19 aanbevelingen gekomen op basis van de beschikbare data. Enkele belangrijke aanbevelingen die zijn uitgevoerd door Converseon:

  • Het verminderen van klikken voordat je bij een uitcheck-pagina terecht komt. Er waren namelijk situaties waarbij gebruikers meer dan 8 klikken nodig hadden om een product te bereiken.
  • Het verbeteren van e-mail campagnes om het conversiepercentage via de nieuwsbrief omhoog te schroeven. Inmiddels is het conversiepercentage gestegen van 0,47% naar 1,75%. 
  • Optimaliseren van Google Ads campagnes door budgetten slimmer in te zetten op basis van ROAS (Return On Ad Spend). De ROAS geeft per campagne en per zoekwoord aan wat de effectieve waarde is. Hiermee is direct inzichtelijk of je het Google Ads budget dient te verhogen of te verlagen. Zo worden goedlopende campagnes bijvoorbeeld niet vroegtijdig onderbroken door een limiet in het advertentiebudget en wordt er minder besteed aan campagnes die niet goed converteren.
  • Aanpassingen doorvoeren in de webshop om het navigeren makkelijker te maken voor de bezoeker. Overbodige informatie en functies zijn weggehaald om obstakels weg te nemen voor een bezoeker om een actie te ondernemen. 
  • Doelgerichter inzetten van social media om verkeer, interactie en conversie te verhogen.

Het resultaat:

Door middel van beschikbare data wordt op weekniveau gekeken welke producten van Bootplus naar voren worden geschoven die goed presteren. Op basis van seizoen en periode worden specifieke zoek- en shopping campagnes gemaakt.

Het gebruiken van de juiste zoekwoorden in deze campagnes heeft ervoor gezorgd dat Bootplus is gestegen in de organische posities en de ROAS ten opzichte van vorig jaar. 

Zo is de ROAS dit jaar 700%! Dit betekent dat voor elke €1,- die Bootplus investeert €7,- omzet genereert en het eind is nog lang niet in zicht.  

De komende maanden zullen we starten met optimaliseren van SEO en Facebook Advertising. Met behulp van SEO zorgen we ervoor dat webshop beter vindbaar wordt. En met Facebook Advertising is het mogelijk om gericht doelgroepen te bereiken.  

Ook voor komend jaar wordt de goede samenwerking doorgezet. Juist in uitdagende tijden zoals deze is het prettig om een betrouwbare partner te vinden. Van beide kanten kijken we met elkaar mee achter de schermen en blijven we ons ontwikkelen in succesvol ondernemen.

Ben je benieuwd naar hoe jij jouw online marketing activiteiten naar the next level kan brengen? We denken graag mee over kansen die voor het grijpen liggen!  Vul het onderstaande formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

Willem Bonsink

Willem Bonsink

Bonsink Aquaservice/Bootplus

In november 2019 was het eerste contact tussen Converseon en Aquaservice. In Januari 2020 heeft Converseon de eerste opdracht voor onze website Bootplus uitgevoerd. Converseon is gestart met zoekmachine optimalisering op basis van SEA en en de loop van het jaar is de opdracht verder uitgebreid door ook SEO, Google shopping, social media en de nieuwsbrief aan de opdracht toe te voegen. Over de samenwerking zijn wij zeer tevreden. De communicatie is helder, de lijnen zijn kort en de afspraken worden altijd nagekomen. Kortom, een hele fijne en professionele samenwerking. Wij raden Converseon dan ook bij iedereen aan!