Skip to content

Proactis

100% Grip op uitgaven én online leadgeneratie

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Hoe een SaaS leverancier zijn eigen missie succesvol gebruikt voor online leadgeneratie

Proactis is een wereldwijde speler op het gebied van Purchase-2-Pay oplossingen. Een softwareleverancier met als doelstelling organisaties 100% grip op hun uitgaven te geven. Proactis richt zich op het optimaliseren van het bestellen tot betalen, zodat klanten gemakkelijk kunnen besparen en efficiencyvoordelen kunnen behalen, terwijl compliance wordt verhoogd en risico’s worden verlaagd.

De aanleiding

Proactis en Converseon zijn geen onbekenden van elkaar. Sterker nog, Proactis heeft aan de basis gestaan van de start van Converseon. Daan was jarenlang actief bij de voorloper van Proactis (Esize) en Arjen bij het zusterbedrijf Wundermann Thompson Commerce (voorheen Eperium).

De aanleiding om samen te werken met Converseon was echter niet vanzelfsprekend. Proactis is een UK beursgenoteerde organisatie en heeft een wereldwijd partnership met Enigma Digital. Een gerenommeerd Digital Agency dat al jaren aan de top van de online marketingwereld staat.

Dat Proactis en Enigma bij ons uitkwamen in hun zoektocht voor een lokale partner – lees Benelux-partner – was een enorme eer.

Het optimaal inzetten van de digitale kanalen vergt energie, kennis en discipline. Daar speelt Converseon een belangrijke schakel in. We kijken continu naar een balans tussen online leadgeneratie en online branding.

Inmiddels trekken we gezamenlijk op en nemen we alle online advertising werkzaamheden uit handen. Zowel voor Google Ads als LinkedIn Advertising (paid social) voeren we campagnes uit.

En met succes, want door het optimaliseren van processen kunnen we zowel voor online leadgeneratie als voor paid advertising winstgevend zijn.

De oplossing – integratie van systemen zorgt voor synergie

Het project ging van start met het uitvoeren van een SEA-audit en een SEO-analyse. In de SEA-audit zijn in het Google Ads account checks uitgevoerd op 4 verschillende niveaus:

  • Campagne
  • Advertentie groep
  • Advertentie
  • Zoekwoord niveau

De uitkomst van de audit liet zien dat de kosten per conversie te hoog waren, welke terug moesten worden gebracht. Het doel van deze audit was het rendement van het account te verbeteren. Een belangrijk advies aan Proactis was om de doelgroep in verschillende fases van de klantreis te benaderen. Dit uiteraard met één duidelijk doel: online leadgeneratie!

Naast de analyse van de betaalde advertenties is er ook een SEO-analyse uitgevoerd. In deze analyse heeft Converseon technische verbeteringen aanbevolen om de kwaliteit van de website te verbeteren. Met behulp van de adviezen kan de performance van de website van Proactis worden verbeterd waardoor deze beter wordt geïndexeerd door zoekmachines.

Het resultaat: Meer rendement uit betaalde advertenties en beter vindbaar via zoekmachines

Converseon heeft in samenwerking met Proactis een duidelijk dashboard gemaakt waarin realtime het effect van de campagnes kan worden gemonitord. Maandelijks bevat dit dashboard de belangrijkste resultaten en geeft het concrete verbeterpunten voor de volgende periode. Met behulp van KPI’s heeft Proactis grip op het online leadgeneratie proces. De focus ligt op het verkrijgen van relevant verkeer, het verlagen van de kosten per conversie en op het genereren van kwalitatieve leads. Om de resultaten te verbeteren hebben we het Google Ads account geherstructureerd en hebben we de kosten per conversie structureel verlaagd. 

In samenwerking met Enigma en overige internationale Proactis landen is er een duidelijke multichannel strategie uitgezet. De strategie focust zich nu op SEA, SEO en LinkedIn advertising. Met behulp van de tool Pardot wordt de kwaliteit van leads gemeten en zorgen we ervoor dat leads automatisch in het CRM-systeem (Salesforce) terechtkomen.

We zijn trots op het behalen van de volgende resultaten:

  • Door het aanpassen van de structuur in Google Ads zijn al in de eerste maand de conversies flink gestegen. Ook zijn de kosten per conversie significant gedaald.
  • Er zijn retargeting doelgroepen gemaakt en hiervoor zijn campagnes live gezet. Deze campagnes richten zich op bezoekers die eerder interactie hebben gehad met de website.
  • Er is gestart met LinkedIn Advertising waarbij specifieke doelgroepen gericht worden getarget.
  • Er is een online marketing dashboard opgezet waardoor Proactis realtime inzicht heeft in de resultaten.
  • Er is een SEO-tool geïnstalleerd die wekelijks de posities van de belangrijkste zoektermen meet.
  • Er zijn specifieke pagina’s live gezet gericht op PPC (Pay Per Click). Deze pagina’s bevatten minder SEO tekst en zijn meer gericht op conversie.
  • In het CRM zijn we momenteel bezig met het opzetten van leadscoring. Leadscoring is een methode waarbij leads op basis van beschikbare data scores toegekend krijgen, die de waarde van een lead voor de organisatie vertegenwoordigen.

De prettige samenwerking wordt doorgezet. De focus blijft liggen op kwalitatieve online leadgeneratie en het optimaliseren van campagnes om het rendement structureel te verbeteren.

Ben je net als Proactis op zoek naar een partner om je online marketingactiviteiten uit handen te nemen? We denken graag mee over kansen om je online leadgeneratie naar een hoger niveau te tillen! Vul het onderstaande formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

Ook aan de slag met online leadgeneratie?

Robert-Jan van der Pouw

Robert-Jan van der Pouw

Manager Sales & Marketing

Het optimaal inzetten van de digitale kanalen vergt energie, kennis en discipline. Daar speelt Converseon een belangrijke schakel in. We kijken continu naar een balans tussen online leadgeneratie en online branding. Onze oplossing koop je niet impulsief, het is een investering waarbij het van belang is dat je vertrouwen en ervaring uitstraalt. De specialisten van Converseon denken daarin mee en helpen ons om een Proactis 'gevoel' digitaal zichtbaar te maken.