Skip to content

Trends in Marketing Automation: Liquid Content

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Is Liquid Content voor jou een conversieknaller?

In de serie over trends in Marketing Automation zijn we de afgelopen weken op een aantal onderwerpen ingegaan:

Deze week zijn we aangekomen bij de vierde en laatste trend: Liquid Content. 

Wat is Liquid Content?
Liquid content staat voor het gebruik maken van variabele content om daarmee je content persoonlijk en relevant maken. Liquid content zorgt ervoor dat onderdelen van je website zich automatisch aanpassen aan je bezoekers. Dit is gebaseerd op hun interesses, zodat je bezoekers specifiek te zien krijgen wat voor hen van toepassing is. Het doel is om een hogere klantwaardering te krijgen die vervolgens moeten leiden tot hogere conversies.

Voor wie is liquid content interessant?
Vooral voor organisaties met een sterk variërende doelgroep en/of een breed assortiment is liquid content interessant om toe te passen. Gunstig is dat het valt toe te passen op zowel bezoekers die al bekend zijn met jouw website en een historie hebben op de website, alsook op nieuwe nog onbekende bezoekers. Door middel van tracking cookies wordt het gedrag van je bezoekers opgeslagen. Vervolgens worden ze opgedeeld in categorieën die aangeven waar hun interesses liggen. 

Heb je bijvoorbeeld een website waarop activiteiten in diverse Nederlandse steden worden getoond? Dan kunnen bezoekers ingedeeld worden op geografische gegevens of op het type interesse. Dit is handig wanneer iemand specifieke interesse getoond heeft in bijvoorbeeld musea in Limburg, concerten in Amsterdam of watersporten op het IJsselmeer.  

Bij bekende bezoekers is het mogelijk om liquid content aan te passen aan de hand van beschikbare data. Deze is vergaard doordat ze gegevens hebben achtergelaten of doordat ze bijvoorbeeld eerder een product hebben aangeschaft. 

Bij onbekende bezoekers kun je uitgelichte voorstellingen aanpassen op basis van hun profiel. Nadat ze een voorkeur hebben aangegeven kun je met liquid content ervoor zorgen dat dit onderwerp vaker naar voren komt. 

Is Liquid Content voor jou van toegevoegde waarde?
Zoals gezegd is het vooral interessant wanneer je een variërende doelgroep hebt en/of een breed assortiment. Wanneer je een eenduidig product verkoopt is het wellicht niet zo interessant en zal het niet veel opleveren. 

Als voorbeeld: je bent een zakelijk dienstverlener en verkoopt Leadgeneratie software. Je biedt hiermee een eenduidig product aan en bezoekers zullen sneller hun weg vinden dan wanneer je allerlei verschillende soorten software aanbiedt. Wil je je conversies toch proberen te verhogen? Dan loont het misschien meer om in dit geval naar conversie optimalisatie te kijken in plaats van het gebruiken van liquid content. Wanneer je wel veel verschillende soorten software zou aanbieden kan het zeker van toegevoegde waarde zijn. Blijf dan vooral meegaan in de trend van relevantie. Liquid content sluit hier zonder twijfel bij aan. 

Wanneer je je focust op de trends die we behandeld hebben, vergroot je de kans dat je jouw doelgroep aan je bindt en dat je ze zo persoonlijk mogelijk bedient. Met een gedegen onderzoek naar jouw doelgroep en hun gedrag kun je marketing automation dusdanig effectief inzetten dat het je naar the next level zal helpen! 

Hulp nodig na het lezen van deze blog? We helpen je graag verder! 

Neem contact op via onderstaand telefoonnummer of kijk hier wat we voor je kunnen betekenen.

No comment yet, add your voice below!


Laat hieronder je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 1 =