Skip to content

Waarom is een succesvolle e-mailmarketingcampagne belangrijk?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Laat jouw e-mailmarketingcampagnes slagen met onze tips!

E-mail is een geweldig marketingkanaal. Op de vraag of e-mailmarketing werkt, kunnen wij volmondig ja zeggen. Als je er maar op de juiste manier mee omgaat. Het lijkt simpel: je schrijft een nieuwsbrief, voegt links toe die doorverwijzen naar producten en/of diensten en je stuurt het naar al je potentiële klanten. Dit zorgt echter niet automatisch voor een succesvolle e-mailmarketingcampagne. Wat wel? Dat lees je in deze blog!

Om een e-mailmarketingcampagne te laten slagen, is het belangrijk om doelstellingen te realiseren. Richt jij jouw e-mailmarketing goed in? Dan kan je beschikken over relevante informatie over de ontvanger waardoor de e-mails gepersonaliseerd én geautomatiseerd kunnen worden. Met deze informatie kan je inspelen op de customer journey van jouw potentiële klant.

Waarom is e-mailmarketing zo belangrijk?

E-mail is een relatief goedkoop kanaal. En met dit kanaal kun je op een snelle manier jouw doelgroep bereiken. Waarom het goed is om met e-mailmarketing te starten? Door e-mailmarketingcampagnes goed in te stellen kun je veel waardevolle informatie ontvangen om vervolgens in te spelen op de klantreis.

Met succesvolle e-mailmarketingcampagnes kun je traffic naar gewenste landingspagina’s krijgen, inzicht krijgen in de klanttevredenheid, nieuwe producten en/of diensten op de kaart zetten en boodschappen overbrengen. Daarnaast zorgt e-mailmarketing voor een persoonlijke touch, kunnen (geautomatiseerde) e-mails tot meer loyaliteit leiden en is het een manier om in contact te blijven met jouw klant. E-mailmarketing is daarom voor iedere organisatie interessant, hoe groot of klein deze ook is. Het is een uitstekende manier om te communiceren met jouw doelgroep. Wil jij ook succesvolle e-mailmarketingcampagnes opzetten? Met onderstaande tips helpen wij jou op weg om e-mailmarketing te laten slagen.

Tips voor het opstarten van een goede e-mailmarketingcampagne

Wil jij starten met e-mailmarketing? Dan kun je met een aantal zaken rekening houden om tot het beste resultaat te komen. Hieronder volgen een aantal tips die jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw e-mailmarketingcampagnes, waarmee je betere resultaten kunt behalen.

Tip 1: Maak een plan en stel doelen
Als je e-mailmarketing wilt gaan inzetten, dan is het goed om te starten met het maken van een plan en doelen te stellen. Waarvoor wil je e-mailmarketing inzetten? Wat is jouw doelgroep en wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Wil jij mails uitsturen om potentiële klanten te werven, om jouw doelgroep te informeren of om aanmeldingen te realiseren? Wat het doel ook is, zorg dat je vooraf een plan maakt. Zijn de doelstellingen helder? Dan kun je later de resultaten analyseren.

Tip 2: Personaliseer en segmenteer nieuwsbrieven en automatische campagnemails
Wil jij jouw nieuwsbrieven en automatische campagnemails persoonlijker én effectiever maken? Dan is het aan te raden om te personaliseren en segmenteren. Denk bij personaliseren bijvoorbeeld aan het noemen van de voornaam van de ontvanger of het tonen van gepersonaliseerde content op basis van eerdere aankopen van een specifiek persoon. Ook segmenteren kent diverse voordelen. Dit houdt in dat je contacten in je database opsplitst en diverse groepen. Wonen ontvangers in een bepaalde regio? Dan kun je hier goed op inspelen. Laat plaatselijke nieuwsberichten zien aan de ontvangers die daar in de buurt wonen of laat aanbiedingen zien die passen bij het geslacht van de lezer.

Door mails te personaliseren en segmenteren is de communicatie relevanter, worden de mailtjes meer gewaardeerd én de resultaten worden verbeterd.

Tip 3: Zet meerdere soorten mailings in
Alleen een nieuwsbrief versturen zorgt niet voor een goede relatie tussen een organisatie en de contacten. Wil je e-mailmarketing goed aanpakken, dan is het verstandig om meerdere soorten mailings te versturen. Soorten mailtjes die ingezet kunnen worden voor jouw organisatie, zijn:

  • Een nieuwsbrief
  • Een servicebericht
  • Een actiemailing
  • Een klanttevredenheidsonderzoek
  • Een uitnodigingsmail

Tip 4: Zorg voor een sterke e-mailflow
Bovenstaande soorten mails worden voornamelijk handmatig verstuurd. Maar er zijn ook veel verschillende mails die kunnen worden verstuurd door automatische campagnes in te stellen. Door e-mailmarketing te automatiseren, ontstaat er een sterke e-mailflow. Nadat er een ‘trigger’ afgaat, kan zo’n geautomatiseerde mail worden verstuurd. Dit kan een gevulde winkelwagen zijn, maar ook een inschrijving op de nieuwsbrief, een verjaardag, het aanklikken van een specifieke link en nog veel meer. Voorbeelden van mailtjes die automatisch verstuurd kunnen worden, zijn:

  • Een welkomstmail
  • Een mail bij een verlaten winkelwagen
  • Een mail bij een verjaardag, speciale dag of een jubileum
  • Een transactionele e-mail
  • Een lead nurturing mail
  • Een mail na aankoop
  • Een reviewmail
  • Een win-back mail
  • Overige geautomatiseerde e-mails

Tip 5: Analyseren en optimaliseren van vergaarde data
Heb je inmiddels data vergaard door het inzetten van e-mailmarketingcampagnes? Dan kun je nu de data analyseren en optimaliseren. Dit is het allerleukste, maar ook het belangrijkste van e-mailcampagnes. Door te analyseren en optimaliseren behaal je uiteindelijk betere resultaten. Wat valt er zoal te analyseren?

De statistieken van de verstuurde mailing
Je kunt na een week beginnen met het bekijken van de statistieken van de verstuurde e-mail. Bekijk de afleverratio, de openratio en de click-to-openratio.

Het aantal bezoekers op je website via de e-mailcampagne
Ten tweede kun je kijken naar de statistieken op je website. Zijn er bezoekers via een link uit de mail op je website terecht gekomen?

Acties vanuit call-to-action buttons
Ook niet onbelangrijk, is om te meten wat de call-to-action buttons hebben uitgehaald. Heb je een call-to-action geplaatst om een product of dienst te verkopen? Of misschien om de ontvanger een E-book te laten downloaden? Dan is het goed om te analyseren of de call-to- action buttons in jouw mail hebben bijgedragen aan een verkoop of download.

Omzet
Het is al helemaal leuk als je omzet kunt meten. Heb jij als doel gesteld dat een product of dienst afgenomen werd? Dan kun je bekijken hoeveel verkopen zijn voortgekomen vanuit een mail.

Heb je de belangrijkste cijfers op een rij gezet? Dan kun je conclusies gaan trekken. Heb je het gewenste resultaat behaald? En hoe doe je het nu ten opzichte van voorgaande e-mails? Wil je nog betere resultaten behalen in de toekomst, dan kun je de vergaarde en geanalyseerde data inzetten om jouw e-mailmarketingcampagne te optimaliseren. Dit kan onder andere met A/B testen en onderzoek naar een dag en tijdstip waarop je het beste een mail kunt versturen. Ook kun je jouw mails meer responsive en/of interactiever maken.

Aan de slag met een succesvolle e-mailmarketingcampagne?

Heb je nog vragen over hoe je kunt starten met e-mailmarketing of wil je meer weten over hoe je jouw vergaarde data kunt analyseren en optimaliseren? Of kun je wel wat extra hulp gebruiken bij het opstarten van een succesvolle e-mailmarketingcampagne? Vul dan het onderstaande contactformulier in. We helpen je graag verder!