Skip to content

Wat is conversie optimalisatie en hoe pas je het toe?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Conversie optimalisatie is een erg belangrijke trend op het gebied van e-commerce. Door conversie optimalisatie op de juiste manier in te zetten, vergroot je de kans dat een bezoeker actie onderneemt. Deze actie heet ook wel een conversie: het doorklikken naar een volgende pagina, een aanmelding op de nieuwsbrief, een download van jouw E-book, het contact opnemen via een contactformulier, het plaatsen van een product in een winkelmandje of het daadwerkelijk afrekenen van het winkelmandje. Door CRO (Conversion Rate Optimization) toe te passen vergroot je de kans om van een bezoeker een klant te maken.

Waarom beginnen met conversie optimalisatie?

Waarom zou je niét beginnen met conversie optimalisatie? Iedere organisatie wil toch graag meer conversies bewerkstelligen? Door CRO op de juiste manier in te zetten, kun je een hoger conversiepercentage realiseren. Zo haal je uit hetzelfde aantal bezoekers meer bestellingen en dus omzet. Ook neemt je winst toe en groei je sneller dan jouw concurrenten. Je leert jouw klanten veel beter kennen en neemt beslissingen op basis van feiten en data, niet op basis van een onderbuikgevoel. Meten is weten: met kleine aanpassingen merk je vaak al een groot verschil. Genoeg redenen dus om te starten met conversie optimalisatie. Maar hoe pas je het toe?

Hoe pas je conversie optimalisatie toe?

Het proces van conversie optimalisatie hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Allereerst bekijk je de problemen: wat gaat er fout op mijn website? Vervolgens bedenk je een oplossing voor het probleem. De laatste stap is testen of de oplossing voor het probleem werkt, ook wel het validatieproces genoemd. Het klinkt zo simpel en dat kan het ook zijn. Wel is het belangrijk dat je de juiste stappen van de drie fases volgt om meer uit je website te halen. We beginnen bij fase 1.


Fase 1: CRO-onderzoek en het opsporen van problemen
Het allereerste doel is het achterhalen van de problemen. Wat zijn de knelpunten, waar haken bezoekers af? Leer je bezoekers kennen door inzichten te verzamelen en een hypothese op te stellen. Start bijvoorbeeld met een technische analyse. Werkt jouw website in de veelgebruikte browsers en op de populairste apparaten? Zijn zowel de desktop- als mobiele versie gebruiksvriendelijk? Laadt de website snel genoeg of is daar nog verbetering mogelijk? De volgende stap is het dieper ingaan op je data. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Analytics. Klopt alle data, wordt alles op de juiste manier doorgemeten? Ontbreken er doelen? Op welke pagina komen bezoekers binnen en bij welke stap of op welke pagina wordt jouw website verlaten? Uiteindelijk weet je door het meten van de data waar de grootste uitval zit.

Conversie optimalisatie door middel van mouse tracking en eye tracking
Om conversie optimalisatie toe te passen, is het belangrijk om te weten hoe bezoekers met je website omgaan. Installeer bijvoorbeeld een tool om een mouse tracking analyse uit te voeren. Je ziet precies waar wel en niet wordt geklikt, of je bezoekers ver genoeg naar beneden scrollen om de belangrijkste informatie te kunnen lezen en waar mensen overheen gaan met de cursor. Je kunt ook opnames maken van het gedrag van de bezoekers: zo zie je direct waar ze vastlopen.

Een andere techniek om je conversie te optimaliseren is een eye tracking test. Een eye tracking onderzoek is erg handig om erachter te komen waar bezoekers naar kijken en hoe lang ze ergens naar kijken. Wees niet bang, oogbewegingen worden hierbij niet stiekem gevolgd via een webcam. Bij conversie optimalisatie via de eye tracking techniek wordt er namelijk gebruik gemaakt van een speciale eye tracker, zoals een tracking bar. Dit is een balk die aan de onderkant van een beeldscherm wordt bevestigd en kijkpatronen registreert door middel van ingebouwde infraroodcamera’s. De locatie van de pupil wordt nauwkeurig vastgesteld waardoor het mogelijk is de oogbewegingen te meten. Met deze techniek kom je erachter welke onderdelen van een beeld genegeerd worden, zorgen voor afleiding of de aandacht kunnen vasthouden.

Het verzamelen van inzichten
Door bezoekers vragen te stellen, krijg je veel inzichten. Inzichten die erg belangrijk zijn om jouw website te verbeteren en daarmee de conversies te verhogen. Je kunt bezoekers een klantenenquête in laten vullen, een interview afnemen of via een exitpoll vragen stellen zodra de bezoeker de website bijna verlaat. Ook kun je vragen om feedback door het gebruik van een feedback-button of transcripten van chats analyseren. Welke vragen worden door bezoekers het meest gesteld via de live-chat?

Fase 2: het bedenken van oplossingen
Heb je bovenstaande stappen van fase 1 afgerond, dan kan fase 2 van start gaan. Je kunt in deze fase bedenken hoe je de problemen van fase 1 gaat oplossen. Er zijn verschillende oplossingen die ervoor kunnen gaan zorgen dat de conversie van jouw website verhoogd wordt. Denk aan het aanpassen van buttons en het plaatsen van ‘call to actions’, het verbeteren van de functies of het gebruik van andere kleuren. Ook het verbeteren van de teksten kan bijdragen aan het verhogen van de conversie.

Fase 3: het validatieproces
Je hebt inmiddels de problemen opgespoord, oplossingen bedacht en hypotheses opgesteld. Nu is het moment aangebroken om te testen of jouw oplossingen voor de problemen ook werken. Dit kan met behulp van A/B testen en een multivariate test (MVT).

Het uitvoeren van A/B testen en/of een multivariate test
Bij het inzetten van A/B testen, ziet de helft van de bezoekers versie A van jouw website. De andere helft ziet versie B van de website. Na een tijdje kun je door de A/B testen vaststellen welke versie het beste heeft gepresteerd. Een erg fijne A/B testing tool voor beginners, is Google Optimize. Ben je gevorderd? Dan is Optimizely zeker een aanrader. Een andere doorslaggevende techniek om jouw website te verbeteren is een multivariate test. Met een multivariate test kun je meerdere versies en variabelen tegelijkertijd testen. Wijzig meerdere elementen op een pagina op hetzelfde moment en je kunt later aflezen wat de impact daarvan is geweest. De test identificeert ook van welke variatie de impact het grootst is geweest.

Aan de slag met conversie optimalisatie!

Door bovenstaande stappen te volgen, vergroot je de kans op succes met jouw website. Dit niet op basis van een gevoel, maar op basis van keiharde feiten en data. Heb je andere vragen over conversie optimalisatie of kan je wel wat hulp gebruiken bij het uitvoeren ervan? Vul dan het contactformulier in. We helpen je graag verder!