Skip to content

Leadgeneratie

Meer weten over Leadgeneratie?

Wat is Leadgeneratie?

Leadgeneratie is het wekken van interesse van je doelgroep met als doel om mensen klaar te stomen voor een conversie. Anders dan bij conversie of branding gerichte campagnes draait een leadgeneratie campagne om het verzamelen van een lijst met potentiële klanten of leads zodat deze opgevolgd kan worden door de salesafdeling. Er wordt dus niet direct een product verkocht, maar meestal wordt de interesse gewekt door middel van ‘bait’.

De interesse wekken van je doelgroep

Interesse wekken van je doelgroep is makkelijker gezegd dan gedaan, want mensen moeten daadwerkelijk aandacht hebben voor je propositie. Hierbij is de ‘bait’ oftewel het middel waarmee je interesse opwekt enorm belangrijk. Wij gebruiken als ‘bait’ altijd een weggever want als je iets weggeeft zijn mensen sneller geneigd iets terug te geven. Dit moet ook echt voelen als een weggever en moet dus vrijblijvend zijn. Dit kan in de vorm van een klantcase, whitepaper of een instructiefilmpje.

Het wekken van interesse van je doelgroep hoeft niet per definitie online te gebeuren en kan ook goed offline plaatsvinden. Denk hierbij aan de opticien die jouw ogen ‘gratis’ meet. Op het moment dat je jouw ogen wil meten moet je je contactgegevens achterlaten waardoor de opticien weet: ‘aha die is wellicht geïnteresseerd in mijn product’.  

Voor niks gaat de zon op

Voordat de leads kunnen genieten van de ‘bait’ moeten ze eerst hun telefoonnummer of e-mailadres achterlaten. Op dat moment weet jij dus precies wie er geïnteresseerd is in jouw weggever. Deze lead kan jij daarna zelf opvolgen of iemand van de salesafdeling.

Wat is een lead waard?

Wat een lead waard is verschilt per campagne omdat het afhankelijk is van de mogelijke opbrengst. Een lead kan je met behulp van de salesfunnel terugrekenen. Stel, je doet een leadgeneratie campagne voor een Software as a Service (SaaS) product en je weet dat de gemiddelde klantwaarde of customer lifetime value €15.000 is, dan weet je dus dat elke lead dat kan opleveren. Als de gemiddelde conversieratio van lead naar klant 1% is, dan weet je dat elke lead 15.000 * 1% = €150 is. Als je een lead dan kan genereren voor minder dan €150 heb je dus ‘winst’ gemaakt! 

ASAP model

ONZE WERKWIJZE: A.S.A.P. RESULTAAT​

Wij zorgen voor conversie met onze bewezen methode: A.S.A.P. Met deze methode maken wij voor jou inzichtelijk wat online marketing campagnes opleveren, en zorgen we voor Return on Investment. Door steevast onze ASAP-methode te volgen maken wij online marketing inzichtelijk. Resultaat: een helder beeld van de huidige situatie, de mogelijkheden, een duidelijk plan van aanpak om groei en/of verbetering te realiseren, en een systematische uitvoering.

Kennis en inspiratie