Skip to content

Zó maak je het verschil met betaald adverteren!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Hoe kom ik snel bovenaan in Google? Als online marketing bureau krijgen we deze vraag bijna elke dag. Bedrijven hebben een gloednieuwe website, ze posten regelmatig verfrissende content op de Social Media, maar staan met weinig zoekwoorden in de top 5. Hoe ga je hier mee om? Hoe zorg je ervoor dat je ‘s nachts niet wakker ligt van de concurrenten die wél op nummer 1 staan? Na het lezen van dit artikel weet je hoe je jouw online marketing efficiënter kan maken om zo meer leads binnen te halen.

Betaald adverteren (SEA)? Hoe zat het ook alweer?

SEA (Search Engine Advertising) is de Engelse term voor iets simpels, namelijk betaald adverteren. Met behulp van een Google of Bing Ads account kun je betaalde advertenties tonen in Google of Bing. Dit werkt vrij eenvoudig: een potentieel voert een zoekterm in, bijvoorbeeld ‘Online marketing bureau Weesp’ en krijgt via de zoekresultaten betaalde en niet betaalde advertenties te zien. 

Betaalde campagnes zijn te herkennen aan de tekst ‘advertentie’. De adverteerder betaalt een bedrag per klik of per impressie om hier te verschijnen. De bezoekers die klikken op deze advertentie, komen vervolgens op een landingspagina of sinds kort in een leadformulier van de adverteerder terecht.

Waar moet je op letten als je start met betaald adverteren?

Als adverteerder kun je zelf bepalen op welke zoekwoorden je wel of juist niet getoond wilt worden. Het is erg belangrijk dat de zoekwoorden die je kiest relevant zijn voor jouw bedrijf, producten en/of diensten. De relevantie wordt beoordeeld door middel van een kwaliteitsscore. Dit kun je zien als een soort rapport cijfer tussen de 1 en 10. Hoe hoger deze score is, hoe beter.

Google Ads werkt als een soort veiling systeem. Je kunt een bieding instellen voor elk zoekwoord (max. cpc.). Populaire zoekwoorden zijn duurder dan zoekwoorden met weinig concurrentie. In een notendop geldt hoe hoger de concurrentie, hoe hoger de klikprijs. Gelukkig is het zo dat Google door middel van de kwaliteitsscore invloed heeft op de posities. Google wilt zoekers namelijk zo goed mogelijk helpen om hun zoekvraag te beantwoorden. Ook is dit commercieel gunstig, want je kunt je voorstellen dat als een advertentie goed aansluit, er vaker op wordt geklikt. Hierdoor verdient Google dus meer geld. Win win.

Let er op dat als je start met adverteren, je het maximale bedrag per klik instelt. Zo zorg je ervoor dat je niet al je advertentiebudget er doorheen jaagt. Het kan voorkomen dat je op bepaalde woorden minder of niet getoond wordt, simpelweg omdat het bod te laag is of omdat het zoekwoord een laag zoekvolume heeft.

Wees specifiek en breng focus aan

Een wijs gezegde luidt: Als je tegen iedereen praat, praat je eigenlijk tegen niemand. Het is misschien wel een van de meest voorkomende fouten die wij treffen in accounts. Zoekwoorden staan veel te generiek ingesteld, waardoor je geld verspilt. Stel je adverteert op het zoekwoord “fiets kopen”, dan ben je te generiek. De bezoeker kan op zoek zijn naar een damesfiets, een heren fiets, een tweedehands fiets en ga zo maar door. Slimmer zou zijn: Adverteer op longtail woorden, bijvoorbeeld “Dames fiets kopen Amsterdam”. Stel je targeting vervolgens zo in dat deze advertenties alleen worden getoond aan vrouwen, woonachtig in Amsterdam en ouder dan 16. Gefeliciteerd, de kans dat iemand de fiets koopt is verviervoudigd!

Benadruk jouw waarde propositie (USP)

Als je gaat adverteren, dan is het belangrijk dat jouw advertentie aantrekkelijker wordt dan die van de concurrent. Benoem in de titel en omschrijving jouw belangrijkste USP’s. Voorbeelden: Voor 17u, morgen in huis. +2000 tevreden klanten, Gratis thuisbezorgd, Klanten beoordelen ons met een 9,3 et cetera.

Creëer slimme doelgroepen en zet retargeting in

Heb je wel eens gehoord van het AIDA model? Dit model geeft aan dat bezoekers in jouw salesfunnel in verschillende fases van het aankoop proces zitten. Door bijvoorbeeld een blog te schrijven ‘7 tips bij het vinden van de juiste dames fiets’ richt je op de awareness fase. Op een laagdrempelige manier probeer je jouw doelgroep aan te spreken. Het is erg effectief om de bezoeker van deze blog te verzamelen in een doelgroep. Deze doelgroep kun je, mits ze de cookies accepteren, jouw fietsen aanbieden via een retargeting campagne.

Vergeet de bodaanpassingen niet

In Google Ads is het mogelijk om bodaanpassingen te doen. Wat zijn bodaanpassingen? Door bodaanpassingen in te stellen, kun je ervoor zorgen dat uw advertenties vaker of minder vaak worden weergegeven op basis van waar, wanneer en hoe mensen zoeken. Een klik kan bijvoorbeeld meer waard zijn als die afkomstig is van een smartphone of van een specifieke locatie, of als op een bepaald tijdstip van de dag wordt geklikt. Kijk goed waar jouw doelgroep het best converteert en sla zo je slag.

Sluit zoekwoorden die niet aansluiten uit

Met de handige functie ‘zoektermen’ in Google Ads kun je precies zien welke zoekwoorden gebruikt worden door zoekers. Je zult merken dat je verkeer binnenkrijgt op woorden waarop je liever niet getoond wilt worden. Denk aan: Gratis, Vacature, Opleiding etc. Sluit deze woorden uit en bespaar zo nutteloze klikken.

Sparren met een SEA expert van Converseon?

Converseon helpt inmiddels ruim 10 klanten met het succesvol opzetten en optimaliseren van Google Ads-campagne. Met behulp van slimme strategieën hebben we al een aantal goede resultaten behaald. Dit hebben we gerealiseerd door met klanten mee te denken over de campagne structuur, de zoekwoorden en landingspagina’s. Hoe fijn is het dat je niet meer afhankelijk bent en ook zelf aan de slag kunt. Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk onze diensten of neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaand telefoonnummer.

Heb je vragen, aanvullingen of feedback? Laat hieronder je reactie achter


Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen + 17 =

Geschreven door:

Arjen de Groot

Arjen de Groot

Online marketeer by nature. Arjen is consultant, trainer, blogger en samen met Daan oprichter van Converseon. Hij draait graag aan de knoppen en is eindverantwoordelijk voor de oplevering van Converseon projecten. Naast werk heeft Arjen een passie voor sport, online marketing, lekker eten en festivals.

Gerelateerde blogs

Onze diensten