Skip to content

Zo optimaliseer je jouw Instagram account voor shoppers

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Als webshop gebruiker is kennis delen en jouw doelgroep inspireren een must. Wist jij dat Instagram momenteel meer dan 500 miljoen actieve gebruikers heeft? Dat er meer dan 8 miljoen bedrijfsaccounts actief zijn? En dat meer dan 80% van de Instagram gebruikers een merk volgt?

Het hebben van een Instagram account is vooral populair bij de jonge generatie, ook wel “generatie Z” genoemd. Wanneer je jouw conversie wilt verbeteren is dit platform ideaal om jouw doelgroep te bereiken. Veel grote brands maken hier al gebruik van en zetten (micro)influencers in op hun producten onder de aandacht te brengen. Deze Influencers hebben een grote groep trouwe fans die gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Maar hoe doen ze dat precies? En wat kan jij doen om jouw online producten beter te verkopen? Lees verder voor mijn voorbeelden en een handig stappenplan.

Wat zijn Instagram shopping tags?

Shoppable tags zijn nog relatief nieuw en nog niet alle grote merken gebruiken ze. Dit is direct de reden waarom ze zo waardevol zijn, tenminste als je ze correct gebruikt! Instagram heeft deze functie in 2016 voor een paar geselecteerde instagram accounts uitgerold en heeft deze service na een succesvolle test snel uitgerold.

Shoppable tags (ook wel product tags genoemd) zijn vergelijkbaar met het taggen van een persoon in een bericht, aldus Facebook. Nadat je de producttag hebt ingesteld, kun je met één muisklik producten markeren die door Instagram gebruikers kunnen worden gekocht.

Wanneer iemand boven een post zweeft met een shopping tag, verschijnen er kleine witte stippen op de producten die te koop zijn (zie afbeelding).

Als je op de afbeelding tikt, zie je een korte beschrijving van het product (en) en de kosten.
Als je op de zwarte pijl drukt, word je rechtstreeks naar de webshop verwezen waar gebruikers informatie kunnen vinden en de aankoop kunnen voltooien.

Onlangs heeft Instagram aangekondigd een eigen checkout functie te lanceren. Hoewel deze functie momenteel alleen werkt voor een aantal grote merken in de US, is het handig om je vast voor te bereiden voor deze functie. Je wilt namelijk niet dat je hierdoor omzet verliest via je instagram account.

Wat zijn de voordelen van Instagram shopping tags?
  • Instagrammers hebben een eenvoudige en efficiënte in-app-ervaring (van ontdekking tot afrekenen).
  • Marketeers kunnen call-to-actions (CTA’s) verwijderen uit hun afbeeldingen om zo minder commercieel over te komen.
  • Voor early adopters biedt deze snelle methode een concurrentievoordeel. Overweeg dit: 80% van de merken en retailers zeggen dat geweldige visuele inhoud hen helpt nieuwe producten te ontdekken.
  • Gecombineerd met de nieuwe shopping optie kun je met één muisklik creatieve afbeeldingen toevoegen met producten en je volgers verrassen en converteren naar klanten.
Hoe voeg ik Instagram Shoppable-tags toe?

Je kunt in een paar eenvoudige stappen de shopping tags toevoegen. Zorg er eerst voor dat je de nieuwste versie van de Instagram-app hebt en dat je account is goedgekeurd voor winkelen (d.w.z. een zakelijk account). Om een persoonlijk profiel om te zetten in een bedrijfsprofiel:

 
  1. Ga naar je Instellingen (binnen de Instagram app)
  2. Tik op ‘Overschakelen naar bedrijfsaccount’
  3. Klik een paar keer op doorgaan, koppel eventueel een Facebook pagina en kies een categorie
  4. Klik op ‘ok’ om je bedrijfsprofiel om te zetten
  5. Navigeer naar de pagina ‘Jouw bedrijfsprofiel opstellen, bekijk uw contactgegevens’ en je bent klaar

Nadat je  je zakelijke account hebt ingesteld en akkoord gaat met de overeenkomst van Facebook, wordt er gevraagd om een ​​betaalmethode toe te voegen.

“Uitchecken op Facebook”, “Uitchecken op een andere website” of “Bericht om te kopen” zijn drie standaardopties – of je kunt het uitbouwen door verbinding te maken met een bestaand Shopify- of BigCommerce-account.

Overweeg om je Instagram-account af te stemmen op het uiterlijk van product pagina’s om betalingen voor klanten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Als je een optie hebt gekozen, dan dien het account te verbinden met jouw Facebook-catalogus. Als je al een product catalogus hebt, en deze is ook gelinked aan je facebook profiel dan hoef je alleen je Instagram en Facebook account te koppelen.

Als je nog geen catalogus hebt, dan adviseer ik je om dit even via een desktop device te doen. Hoe?

  1. Open je Facebook Business Manager account en klik op catalogus:
  2. Creëer een nieuw catalogus
 

Tip: Gebruik je WordPress in combinatie met Woocommerce? Installeer dan de plug ‘Facebook for Woocommerce’ en volg de stappen in dit filmpje →

Hoe voeg je shopping tags toe aan een post?

Als je account succesvol is gekoppeld aan de catalogus van je webshop dan kun je vanaf dat moment product tags toevoegen aan een post of aan stories. Dit werkt eigenlijk heel eenvoudig.

Toevoegen van shopping tags aan normale post:

  1. Voeg een afbeelding toe zoals je gewend bent (klik op + icoon).
  2. Als je een foto hebt geselecteerd zie je als het goed is direct onder de foto een optie met ‘Producten taggen’. Klik hierop.
  3. Nu kun je het juiste product zoeken. Nadat je er eentje hebt geselecteerd verschijnt de shopping tag automatisch op de door jou gekozen positie.
  4. Posten maar!  Nadat je de foto geplaatst hebt zie je de shopping tag op de foto staan. 

Toevoegen van shopping tags aan Instastories:

  1. Voeg een afbeelding toe zoals je gewend bent (klik op + icoon op je eigen bedrijfnaam).
  2. Selecteer een gewenste afbeelding of maak een foto.
  3. Als de afbeelding zichtbaar is klik dan bovenin op het ‘smiley sticker’ icoontje. Hetzelfde icoontje dat je gebruikt om locatie, gifjes, etc. toe te voegen.
  4. Klik hier op het ‘product icoon’, selecteer het gewenste product en de positie.

Hopelijk is het je gelukt om de shoppingtags te gebruiken. Is het niet gelukt of wil je hulp met jouw social media accounts? Neem via onderstaand telefoonnummer contact met ons op of laat een reactie voor ons achter. Wij helpen je graag!

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 − drie =

Geschreven door:

Arjen de Groot

Arjen de Groot

Online marketeer by nature. Arjen is consultant, trainer, blogger en samen met Daan oprichter van Converseon. Hij draait graag aan de knoppen en is eindverantwoordelijk voor de oplevering van Converseon projecten. Naast werk heeft Arjen een passie voor sport, online marketing, lekker eten en festivals.

Gerelateerde blogs

Onze diensten